Circulaire oplossing voor mosselschelpen

Mosselen_foto Henk Riswick

Foto: Henk Riswick

In Nederland gooien we jaarlijks zo'n 20 miljoen kilo lege mosselschelpen weg. Ontwerpster Marita Sauerwein ontwikkelde een circulaire methode waarmee deze schelpen hergebruikt kunnen worden. Dat meldt dagblad Trouw.

Sauerwein promoveerde onlangs aan de TU Delft met een onderzoek naar ontwerpmethoden voor de circulaire economie. In dat kader experimenteerde ze met de mosselen. Ze ontwikkelde een bindmiddel van suiker en alginaat (afkomstig uit zeewier). Hiermee maakte ze van fijngemalen mosselschelpen een soort pasta die gebruikt worden in de 3D printer. Op deze manier maakte ze een bloempot en een haarclip. Het materiaal van deze producten kan ook weer voor een ander product gebruikt worden.

In eerste instantie gebruikte ze alleen suikerwater. Dit leidde tot een keramiekachtige substantie waarvan ze een lampenkap maakte. Dit materiaal kan ook opnieuw gebruikt worden voor een ander product. Het nadeel is alleen dat het niet waterbestendig is.

Bron: Trouw 

Lees ook
Mkb-bedrijven kunnen zich aanmelden voor KVK Innovatie Top 100

Mkb-bedrijven kunnen zich aanmelden voor KVK Innovatie Top 100

De inschrijving voor de zestiende editie van de KVK Innovatie Top 100 is geopend. De Kamer van Koophandel (KVK) roept alle innovatieve ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf in Nederland op om mee te doen. Inschrijven kan tot en met 9 juli 2021.

Matchmaking event koppelt tientallen food-bedrijven en start-ups

Matchmaking event koppelt tientallen food-bedrijven en start-ups

Innovatieplatform Brave New Food noemt het eerste Matchmaking Event een succes. Tientallen start-ups gingen virtuaal aan tafel bij gevestigde food-bedrijven voor 130 matchmaking gesprekken en ruim 400 speeddates.

Online platform van TNO moet innovatie in het MKB bevorderen

Online platform van TNO moet innovatie in het MKB bevorderen

TNO (Nederlandse organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek) lanceert de "TNO-MKB innovatiemotor" om de samenwerking tussen de organisatie en het midden- en kleinbedrijf te versterken. TNO pompt zelf 5 miljoen extra in het online platform.