Coca-Cola België lanceert Fïnley

Coca-Cola komt in België met een nieuwe frisdrank voor volwassenen. Frisdrank Fïnley is caloriearm, met een ‘matuur smaakpalet’ en natuurlijke ingrediënten, zoals fruitsap.

Volgens Coca-Cola België daalt de populariteit van koolzuurhoudende frisdranken met de leeftijd van consumenten. Zo drinkt slechts 1 op de 10 volwassenen frisdrank als favoriete drank tijdens pauzes.

Alternatief

De nieuwe Fïnley wil een caloriearm alternatief bieden met 'gesofisticeerde smaken' die afgestemd zijn op de 'veeleisende smaakpapillen van volwassenen'. Het houdt qua smaak het midden tussen zoet en bitter. 

De ontwikkeling van de nieuwe frisdrank startte in 2011. Het is volledig in België ontwikkeld, in het R&D-centrum in Anderlecht (Brussel). Dit is het tweede grootste innovatiecentrum van Coca-Cola wereldwijd. Elk jaar worden hier zo’n 350 innovaties voor 108 landen wereldwijd ontwikkeld.

Fïnley heeft natuurlijke aroma’s in de smaken bloedsinaasappel-pompelmoes (grapefruit) en citroen-vlierbloesem. De vruchtendrank is caloriearm (20 kcal per 100 ml), gezoet met suiker en stevia, en bevat geen conserveermiddelen.

Derde stevia-drank

De frisdrank is in België de grootste introductie sinds Coca-Cola Zero. Het is bij onze zuiderburen de derde drank die Coca-Cola met stevia op de markt brengt, na Nestea in 2012 en Sprite in 2013. Fïnley past volledig in de strategie van het concern ‘om de calorie-voetafdruk te verlagen’.

Fïnley is in Frankrijk overigens ook op de markt. Daar zijn er behalve bloedsinaasappel-pompelmoes en citroen-vlierbloesem ook de smaken cranberry-sinaasappel en tonic.

De frisdrank is sinds 2 september in België verkrijgbaar bij supermarkten en in het out-of-homekanaal, in petfles (1,5 liter) en blikje (25 cl).

Lees ook:

Vitaminwater VS nu weer zónder stevia (14 augustus 2014)

Coca-Cola brengt CO2-voetafdruk omlaag (19 juni 2014)

Coca-Cola met stevia komt naar Europa (12 juni 2014)

Coca-Cola en Pepsi stoppen met E433 (7 mei 2013)

Meer over
Lees ook
Coca-Cola investeert in recycling-techniek van Ioniqa

Coca-Cola investeert in recycling-techniek van Ioniqa

Coca-Cola verstrekt een lening aan het Nederlandse Ioniqa Technologies voor de ontwikkeling van hun technologie waarmee hoogwaardig gerecycled plastic kan worden gemaakt uit moeilijk recyclebaar PET-afval. Coca-Cola hoopt hiermee de ontwikkeling te versnellen en hoogwaardig PET te verkrijgen uit gerecycled materiaal. Ioniqa heeft een eigen recyclingtechnologie...

Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

De bedrijven achter het zogenaamde Evolved Nutrition Label hebben besloten het project in de ijskast te leggen. Dat heeft de organisatie van het initiatief bekend gemaakt. De bedrijven Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez stoppen voorlopig met het ontwikkelen van het Evolved Nutrition Label voor voedsel. Mars stapte in maart al uit...

Supermarkten: overheid moet nieuw voedselkeuzelogo kiezen

Supermarkten: overheid moet nieuw voedselkeuzelogo kiezen

Twee jaar na het afschaffen van het Vinkje door oud-minister Edith Schippers (VVD) van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) pleit de branchevereniging van supermarkten voor het eerst hardop in de media voor een nieuw voedselkeuze-logo. Na het Vinkje is iets nieuws nodig dat het consumenten makkelijk moet maken om gezonder te eten. Dick Veerman -...