Coca-Cola Enterprises start pilot restwarmte

DONGEN - Coca-Cola Enterprises (CCE) in Dongen en zijn glasproducent Ardagh starten met een pilot. Hierbij wordt getest of de restwarmte die vrijkomt bij de productie van glas bij Ardagh bruikbaar is als energie voor de productie van frisdranken bij CCE in Dongen.

(Op de foto van links naar rechts:) Peter Sies (plant manager van Ardagh), John Brock (CEO van CCE), Joop Atsma (voormalig staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu), en Rein de Jong (directeur supply chain operations van CCE Dongen) zijn de pilot op 2 oktober officieel gestart door een kaars aan te steken in de karakteristieke Coca-Cola fles.

Restwarmte uit glasblazerij

In de energiepilot wordt getest of de restwarmte die vrijkomt in de glasblazerij van CCE’s ‘buurman’ Ardagh (de vaste glasproducent van CCE Dongen), geschikt te maken is als energie voor de productie van 16 verschillende frisdranken van Coca-Cola  bij CCE in Dongen.

Als de pilot slaagt, en er dus voldoende restwarmte beschikbaar is, zal dit leiden tot een besparing van 15 miljoen kilowattuur per jaar. Dat komt neer op 30 procent van de totale energie die de productie- en distributievestiging van CCE in Dongen gebruikt.

Daarnaast verwacht CCE dat een succesvolle warmte-uitwisseling de CO2-uitstoot met 3000 ton per jaar laat verminderen. Hierdoor wordt jaarlijks 4000 kubieke meter per jaar bespaard. De stoomketels bij CCE in Dongen zullen bij een succesvolle pilot geheel overbodig worden.

Subsidie van AgentschapNL

De kosten voor de pilot bedragen 100.000 tot 120.000 euro. CCE en Ardagh investeren er elk 40.000 euro in. Atsma maakte bekend dat de overheid via AgentschapNL de resterende 40.000 euro voor zijn rekening neemt.

De warmte-uitwisselingspilot is een volgende stap in het proces van CCE Dongen naar het duurzaam maken van de totale productieketen. Wereldwijd nam het totale volume van CCE vorig jaar met 35 procent toe, terwijl de CO2-voetafdruk van het concern met 8 procent afnam.

De pilot start binnenkort en duurt tot augustus 2013.

Een artikel over de pilot is te lezen in EVMI 9 van 9 november 2012.

E-paper (gratis voor abonnees)

Lees ook: