Coca-Cola gaat OPEN

OPEN Coca-Cola 1 website

Coca-Cola presenteerde begin november het duurzaamheidsplan voor West-Europa. In 2025 is 50 procent van het verkoopvolume van Coca-Cola in West-Europa afkomstig uit caloriearme of calorievrije dranken, wordt 100 procent van de verpakkingen ingezameld en minstens 50 procent gerecycled voor de PET-flessen, en vervullen vrouwen tenminste 40 procent van de managementfuncties. “Het is terecht dat marktleiders worden aangesproken op hun bijdrage aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen.”

Het klinkt als drie logische stappen. Over het aantal vrouwen in managementposities wil Jaap Wassink, Vice President en Country Director Coca-Cola Enterprises Nederland, gelijk bij de start van de presentatie van de plannen wel iets zeggen. “Die 40 procent is het minimum wat mij betreft, een echte afspiegeling van de maatschappij is natuurlijk 50 procent.” Dan over de verpakkingen. De discussie over zwerfvuil draait vaak om de vraag ‘Ligt de verantwoordelijkheid bij de consument of bij de producent?’ Daar wil Coca-Cola – bij monde van Jaap Wassink – vanaf zijn: “Of je er nou wel of niet verantwoordelijk voor bent, doet er niet zoveel toe. Ik vind het terecht dat marktleiders worden aangesproken op hun bijdrage –  niet verantwoordelijkheid – aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen.”

Hoe gaat Coca-Cola controleren dat deze goede voornemens werkelijkheid worden? “Dat kun je bijna iedere dag gewoon zien. Aan de verkoopcijfers, de hoeveelheid ingeleverde verpakkingen en het aantal vrouwen in het management. Bovendien verwacht ik – doordat we er nu zo open over zijn – dat er wel partijen zullen zijn die ons regelmatig naar de vorderingen gaan vragen.”

Het actieplan kwam tot stand door het voeren van gesprekken met belangrijke stakeholders, regeringen, ngo's en mensen uit het bedrijfsleven, en met behulp van inzichten van meer dan 12.000 consumenten in zes landen en bijna 1.000 medewerkers van Coca-Cola. Nederland gaat onder de titel ‘Coca-Cola OPEN’ verder in gesprek met mensen uit de politiek, gemeenten, bedrijven, onderwijs, maatschappelijke organisaties en de klanten. “In die gesprekken willen we kennis ophalen om invulling te geven aan deze acties en leren wat we verder kunnen doen om een blijvende positieve en duurzame bijdrage te leveren aan onze maatschappij.”

Meer informatie: www.cocacolanederland.nl/open

Lees ook
Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

Vraag naar gerecycled plastic daalt

Vraag naar gerecycled plastic daalt

Tonnen gerecycled plastic hopen zich op bij Nederlandse recyclingbedrijven. Door de lage olieprijs en de coronacrisis is de vraag naar gerecycled plastic sterk gedaald, waardoor de bedrijven de grondstof niet meer kwijt kunnen. Het betreffende plastic vindt vooral toepassing in de sierteelt, de autobranche, de bouw en in consumentenproducten. Voor...

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nestlé introduceert koffiecapsules die voor 80% uit gerecycled aluminium bestaan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht. Het eerste koffieproduct dat in deze capsules zijn verpakt, is de Original Line Master Origin Colombia koffie van Nespresso. Volgens Nestlé zijn dit de eerste cups die gemaakt zijn van 80% gerecycled...