Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca cola keelclip

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.

De nieuwste verpakking is 100 procent recyclebaar en heeft het FSC-keurmerk. Dit is een keurmerk voor  karton van ‘verantwoorde herkomst’. De KeelClip heeft naast het voordeel dat het veel materiaal bespaart en dat er zo min mogelijk karton wordt gebruikt, zijn de blikjes ook volledig te zien.

Deze verpakking is in samenwerking met Graphic Packaging International tot stand gekomen. Graphic Packaging International ontwikkelde de KeelClip-technologie, waarin Coca-Cola ruim 14 miljoen euro in investeerde. Vanaf volgend jaar wordt deze verpakking op de Nederlandse markt gebracht.

Daarnaast kondigde ook Fuze Tea, onderdeel van Coca-Cola Nederland aan, dat alle PET-flessen worden gemaakt van 100 procent gerecycled plastic. Ook wel (rPET) genoemd. In het eerste kwartaal van 2020 worden deze nieuwe flessen gemaakt en dit bespaart ruim een half miljoen kilo nieuw plastic. Ook vindt er door dit nieuwe proces 40 procent minder CO2-uitstoot plaats. Verder worden de groene flessen van Fuze Tea, Green Tea transparant, zodat ze beter gerecycled kunnen worden tot nieuw flessen.

Het verduurzamen van de verpakkingen is onderdeel van de strategie vanuit het duurzaamheidsactieplan van Coca-Cola, This Is Forward. Aan het einde van dit jaar bestaan alle PET-flessen voor de helft uit rPET bestaan. Waar mogelijk versnelt Coca-Cola deze doelstellingen. Zo kondigde Coca-Cola eerder dit jaar aan om voor de merken Chaudfontaine en Honest over te gaan op flessen van 100% rPET.

Lees ook
HAK certificeert ook rode bieten en boerenkoool ‘On the way to PlanetProof’

HAK certificeert ook rode bieten en boerenkoool ‘On the way to PlanetProof’

HAK wil in 2021 alle zomer- en wintergroenten en peulvruchten ‘On the way to Planetproof’ gecertificeerd hebben. Dit is een onafhankelijk keurmerk dat eisen stelt op het gebied van afval, watergebruik en bodem, maar geen biologische landbouw vereist. Deze maand komen de eerste gecertificeerde boerenkool en rode bieten van het Brabantse land. Eerder...

Duurzaam is duurder

Duurzaam is duurder

Uit een marktonderzoek dat werd uitgevoerd door boerenkoepel LTO zou blijken dat de consument geen kiloknallers meer wil. De onderzoekers concluderen dat de consument wel duurzaam vlees wil, maar (nog) niet bereid is om de meerprijs daarvan te betalen. Onderwijl dreigt de kostprijs van slachters te stijgen, komt er een recessie aan en bereiden supermarkten...

Toekomstvisie op ons voedselsysteem

Toekomstvisie op ons voedselsysteem

De Food System Vision Prize, een initiatief van de Amerikaanse Rockefeller Foundation en partners SecondMuse en OpenIDEO, daagde organisaties wereldwijd uit een visie te formuleren op een gezond en regeneratief voedselsysteem in een regio naar keuze voor het jaar 2050. Uit meer dan 1.300 inzendingen wereldwijd werden uiteindelijk tien finalisten gekozen....