Coca-Cola wil plastic afvalprobleem oplossen

Coca cola

Coca-Cola lanceerde onlangs zijn nieuwe, wereldwijde, campagne om plastic te gaan recyclen. In 2030 wil het frisdrankenconcern voor elk flesje of blikje cola dat over de toonbank gaat, ook een fles recyclen. Dat klinkt goed, maar er klinkt kritiek.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Topman James Quincey lanceerde 20 januari de World Without Waste-campagne van het frisdrankenconcern. "Quincey erkende dat frisdrankproducenten mede schuldig zijn aan de enorme afvalberg in de straten, op stranden en in de oceanen, de beruchte plasticsoep. Daarom streeft Coca Cola naar een circulaire economie waarin verpakkingen van aluminium, glas en plastic worden hergebruikt", schrijft Peter de Waard in de Volkskrant.

In 2030 zou, simpel gezegd, de helft van alle verpakkingen van de 500 Coca-Colamerken uit gerecyclede materialen moeten bestaan. Nu is dat nog maar 7%, zegt Coca-Cola. Precies een van de redenen dat milieuorganisatie Greenpeace vorig jaar een wereldwijde campagne startte tegen Coca-Cola's plasticberg. Over het vorig jaar in Europa van start gegane recycling-initiatief 'This is Forward' was Greenpeace niet enthousiast. Over het wereldwijde World Without Waste is de NGO dat nog minder. Niet alleen schuift de streefdatum op van 2025 naar 2030, het hele plan getuigt van weinig ambitie, vindt Greenpeace. In no-time publiceerde Greenpeace vijf 'verbeterpunten' voor de Coca-Cola-plannen. Kort gezegd: produceer minder wegwerpplastic, ga over op statiegeld en stel ambitieuzere doelen.

Evian doet het sneller en beter

Dat doen andere bedrijven namelijk wel. Zo meldde het mineraalwatermerk Evian, een dochter van Danone, donderdag in een persbericht dat het tegen 2025 "alle plastic flessen zal vervaardigen uit 100% gerecycled plastic". Evian kiest voor een 'circulaire aanpak' op het vlak van plastic. "Plastic maakt voortaan deel uit van de economische kring en wordt zo uit de natuur gehouden. [...] Evian stapt over naar een kringloopmodel, waarin alle flessen gemaakt zullen worden van gerecycled plastic en geen nieuw plastic meer nodig zal zijn. Zo wordt het mogelijk om plastic te laten evolueren van een potentieel afvalproduct naar een waardevolle grondstof." Evians flessen bevatten nu al gemiddeld 25% gerecycled plastic en het bedrijf werkt aan nieuwe technologie om een 'oneindige lus' te creëren voor de recycling van plastic. Op dit moment kan PET-afval ongeveer drie keer hergebruikt worden voor onomkeerbaar kwaliteitsverlies optreedt.

Bioplastic blijkt zaak van lange adem

Behalve recyclen kan ook plastic uit andere grondstoffen maken een oplossing zijn voor het plasticprobleem. Naar verwachting zal de mondiale productie van bioplastics tot 2022 met 50% toenemen, schrijft Bloomberg in een artikel waaruit blijkt dat de aardolieindustrie hoopt te groeien in plastics, nu elektrisch autorijden de brandstofproductie onder druk zet. Ook Coca-Cola denkt aan bioplastics en zegt te zullen "kijken naar mogelijke andere biologisch afbreekbare verpakkingen, zoals die van boomharsen, waardoor minder plastic nodig zal zijn."

Net vorige week werd bekend dat de ontwikkeling van de duurzame(re) PEF-fles, een vervanger van de PET-fles op basis van mais en suikerbiet, vertraging oploopt. Het beursgenoteerde Avantium, dat samen met BASF werkt aan een nieuw bioplastic, heeft zeker twee tot drie jaar extra nodig om nog wat 'kinderziektes' uit het productieproces te halen, aldus topman Tom van Aken. Een streep door de rekening van de bioplastic-investeerders. "Avantium was een bedrijf dat op het punt stond om een product te gaan verkopen, maar nu zitten ze weer in de testfase. Ze zijn twee jaar teruggeworpen in de tijd," aldus een NIBC-analist. Cola zit voorlopig dus nog niet in een duurzame bio-fles.

* Foto: Michael Coghlan, 'Still Recognisable', Flickr

Lees ook
Seafarm krijgt ASC-certificering voor platvis

Seafarm krijgt ASC-certificering voor platvis

Seafarm voldoet aan de standaarden van het Aquaculture Stewardship Council (ASC). Met de ASC-certificering toont de Nederlandse tarbotkweker dat de vis verantwoord gekweekt is met minimale negatieve gevolgen voor mens en milieu. Het is volgens ASC de eerste viskwekerij ter wereld die de certificering ontvangt voor platvis.

We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt

We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt

Tijdens het Horeca Expo in Gent op 21 november 2021 zijn de We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt. De jury beoordeelde het afgelopen jaar meer dan honderd restaurants in Nederland, België, Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten op het aandeel groenten en fruit op hun menu, net als op culinaire creativiteit, ecologische voetafdruk en verrassende...

Coca-Cola doet grootste overname uit zijn geschiedenis voor een kwart marktaandeel in sportdranken

Coca-Cola doet grootste overname uit zijn geschiedenis voor een kwart marktaandeel in sportdranken

Frisdrankenconcern Coca-Cola legt $5,6 miljard (€4,8 miljard) op tafel om het sportdrankenmerk BodyArmor in te lijven. Het is de duurste overname ooit voor Coca-Cola.