Consument kiest De Kloeke Kip als Liegebeest 2020

Liegebeest 2020_Wakker dier

Beeld: Wakker Dier

De consument heeft De Kloeke Kip verkozen tot winnaar van de Liegebeest 2020 verkiezing van Wakker Dier. De volgens de organisatie onduurzame en niet-diervriendelijk gehouden kippen van Marcel Kuijpers kregen 43% van de 21.500 uitgebrachte stemmen. In 2019 won de traaggroeiende kip van Albert Heijn met 37% van het aantal stemmen (19.000).

Op Foodlog reageerde Kuijpers dat zijn kippen juist ‘het meest dier- en milieuvriendelijk tegelijk’ zijn: “We houden snelgroeiende kippen, want die zijn het meest efficiënt en hebben de minste milieudruk. We doen dat met maximale zorg voor gezondheid en welzijn van de dieren.” Wakker Dier heeft het commentaar van Kuijpers ook gelezen en reageert op zijn verweer: “Een gotspe. De plofkipfabrikant spreekt op haar website onder meer verhullend over ‘kuikens’ en vermijdt angstvallig het woord ‘plofkip’. Het zijn greenwash-praatjes van een bedrijf dat van 250 duizend plofkippen wil doorgroeien naar meer dan één miljoen.”

Kuijpers concludeert: “Wij hebben Wakker Dier hier nog nooit gezien. Geen wonder dat ze niet weten hoe het er hier aan toe gaat.” Datzelfde lijkt te gelden voor de consument, die gevoelscategorieën lijkt te hebben gemaakt van de feitelijke werkelijkheden achter de termen ‘duurzaamheid’ en ‘dierenwelzijn’ of de verhouding tussen beide begrippen.

De ‘Nederland draait op zuivel’-campagne van NZO behaalde een tweede plaats met 28% van de stemmen. Op de derde en vierde plek volgden respectievelijk de keurmerken ASC/MSC met 17% en de plantaardige margarine van Zeeuws Meisje met 9% van de stemmen.

Foodlog

Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Onduidelijkheden rondom vissenwelzijn

Onduidelijkheden rondom vissenwelzijn

Supermarkten, visserij- en viskwekerijwetgeving en bestaande viskeurmerken besteden te weinig aandacht aan vissenwelzijn. Dat stelt de Dierenbescherming in een persbericht. Eerder nomineerde Wakker Dier keurmerken MSC en ASC al voor de Liegebeest van het jaar-verkiezing. MSC reageert met: "MSC zet zich in voor de strijd tegen overbevissing en voor bescherming...

Wakker Dier: ‘Megagroei aantal megastallen’

Wakker Dier: ‘Megagroei aantal megastallen’

De WUR heeft in opdracht van Wakker Dier de cijfers rondom megastallen in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat het aantal stallen van dit formaat in zeven jaar met 76 procent is gestegen. In 2017 waren er maar liefst 801 megastallen in ons land die huisvesting bieden aan zo’n 75 miljoen dieren. Volgens Wakker Dier zijn de megastallen gebouwd vanuit...