Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

klant supermarkt

De herkomstinformatie over producten in de supermarkt is vaak onduidelijk of onvolledig, volgens de Consumentenbond. Uit een inventarisatie blijkt dat de verplichte informatie van producten regelmatig ontbreekt, of te vaag is.

Bij onbewerkt vlees, vis, eieren, groente, fruit, olijfolie en honing moet het herkomstland vermeld worden, maar die informatie blijkt vaak onduidelijk. Zo ontdekte de Consumentenbond dat Albert Heijn in de online supermarkt en opsommingen van meerdere landen als mogelijke herkomstinformatie geeft. Ook de herkomst van groente en fruit is soms niet terug te vinden in supermarkten en bij honing of olijfolie staat soms vage informatie, zoals ‘met olijven afkomstig uit de Europese Unie’.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt op de website: ‘Geregeld ontbreekt de herkomstinformatie helemaal. Zo gelden de regels niet voor bewerkte producten, dus als er bijvoorbeeld een beetje zout, peper of marinade op het vlees zit. De Consumentenbond strijdt samen met onze Europese koepelorganisatie BEUC voor strengere regelgeving. De Europese Commissie buigt zich hier momenteel over.’

Bron: Consumentenbond

 

Thema's
Lees ook
Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond.