Consumentenbond start petitie voor eerlijke informatie op voedselverpakkingen

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 90 procent van de consumenten vindt dat er iets moet worden gedaan aan misleidende informatie op etiketten. Daarom start de Consumentenbond de campagne ‘Dit deugt niet’ en roept consumenten op om de petitie voor eerlijke informatie op voedselverpakkingen te tekenen.

De Consumentenbond legde in het onderzoek tien voedingsmiddelen voor aan bijna 11.000 leden van zijn internetpanel en liet hen vragen over de informatie op verpakkingen beantwoorden. 93 procent van het panel vindt dat de voorkant van een product een goed beeld moet geven van wat er in zit. Volgens 91 procent wekken ingrediënten die prominent op de voorkant staan de indruk dat daar veel van in het product zit.

Verleiding en misleiding

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "De lijn tussen verleiding en misleiding op verpakkingen blijkt flinterdun. Een voorbeeld is Sourcy Vitaminwater. Dat verdient echt de naam water niet; er zitten maar liefst 6 suikerklontjes in een halve liter flesje. Of Jordans Super Berry Granola, waar de naam en de verpakking de suggestie wekken dat de granola vol bessen zit, terwijl er in werkelijkheid maar 2,5 procent in zit. En wat te denken van Zonnatura, een merk dat zich profileert als ‘natuurlijk’ en ‘maatschappelijk verantwoord’ maar een 20 kruiden oplosthee verkoopt dat voor 92 procent uit suiker bestaat."

Petitie

De Consumentenbond pleit al jaren voor betere informatie op voedseletiketten en geeft voorbeelden van producten die consumenten op het verkeerde been zetten op de Wall of Shame. Naar aanleiding daarvan pasten sommige fabrikanten hun producten aan, maar nog te vaak staan er verpakkingen in supermarkten die een wel erg vertekend beeld geven van de inhoud van het product.

De Consumentenbond start daarom de petitieIk heb recht op eerlijke informatie op voedselverpakkingen’ en zal zo nodig gerechtelijke stappen ondernemen. Consumenten die zich misleid voelen door voedselverpakkingen, kunnen hun voorbeelden achterlaten op de community van de consumentenbond. Lees het artikel ‘Informatie op voeding’ uit de Consumentengids van oktober (zie ook bijlage) of kijk op de campagnepagina van ‘Dit deugt niet’.

?v=crIoNsmFS5A

Lees ook
Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat het verschil tussen A-merken en huismerken dit jaar 45% was. Het prijsverschil groeit elk jaar met zo’n vijf procent.

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Vegetarische ‘vleeswaren’ zijn te zout om ze gezond te noemen. Wel bevatten ze minder verzadigd vet dan de broertjes van vlees.Aan de hand van de berekende Nutri-Score onderzocht de Consumentenbond 33 soorten vegetarisch broodbeleg en vergeleek ze met de tegenhangers van vlees. De samenstelling van vegetarische kipfilet, ham, salami,...

Consumentenbond: Veel zout in vleesvervangers

Consumentenbond: Veel zout in vleesvervangers

Vleesvervangers zijn populair, maar zijn deze ook gezond en hoe zit het met de smaak? De consumentenbond testte zestien vegetarische hamburgers. En concludeerde grote verschillen op het gebied van smaak en gezondheid tussen deze vleesvervangers. De burgers bevatten vooral veel zout.