Consumentenbond tegen voedingsapp

De Consumentenbond is blij dat minister Schippers een einde maakt aan het Vinkje. De bond is echter geen voorstander van de voedingsapp. "Maak het consumenten nu niet direct alweer moeilijk door een app te maken waarin producten opgezocht moeten worden", zegt directeur Bart Combée.

De Consumentenbond stelt dat dankzij zijn campagne de "misleidende Vinkjes" van de verpakkingen verdwijnen. Het juridisch bezwaar van de Consumentenbond tegen het Vinkje is namelijk door de VWS-commissie bezwaarschriften gegrond verklaard.

Verkeerslicht

De Consumentenbond is echter niet te spreken over het alternatief dat Schippers nu aandraagt. Dat consumenten via een app producten moeten opzoeken, is namelijk veel te complex. "Steek geld en energie liever in een systeem waarbij je op de voorkant van de verpakking van een product duidelijk zet of er veel  of weinig zout, suiker of vet inzit. Zoals een verkeerslichtensysteem dat ook in het Verenigd Koninkrijk werkt."

'Sjoemelsoftware'

Onderzoeksjournalist en programmamaker Teun van de Keuken (onder meer van de Keuringsdienst van Waarde) is ook blij met het opheffen van het Vinkje.

“De irritatie begon voor mij al bij de tekst van het logo 'Ik kies bewust'. Dat is onjuist taalgebruik. Want wie bewust kiest, gaat niet klakkeloos op een vinkje af”, zegt hij in de Volkskrant. Hij noemt het Vinkje een ' greenwash-operatie’ en ‘de sjoemelsoftware van de voedingsindustrie’.

'Stimuleert innovatie'

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) gaf eerder al aan dat wanneer het blauwe Vinkje wordt geschrapt, de onduidelijkheid en de chaos alleen maar toeneemt, met 'veel bomen zonder bos’. Volgens de FNLI stimuleert het Vinkje juist innovatie in de industrie.

Lees ook:

 
Meer over
Lees ook

‘Schreef Coca-Cola mee aan eigen publieke berisping door staatssecretaris?’

Met die vraag stuurde foodwatch vandaag een persbericht de wereld in. De voedselwaakhond ontdekte dat de voedingsindustrie zelf de vinger had gehad in de kritiek van staatssecretaris Paul Blokhuis op Coca-Cola. De frisdrankfabrikant lanceerde in 2018 zijn eigen ENL-logo op de blikjes fris in de Nederlandse supermarkten. Reden voor een nieuwe petitie van foodwatch, dit keer voor 'een lobbyvrij voedsellogo'.

Albert Heijn start met Nutri-Score

Albert Heijn start met Nutri-Score

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

De bedrijven achter het zogenaamde Evolved Nutrition Label hebben besloten het project in de ijskast te leggen. Dat heeft de organisatie van het initiatief bekend gemaakt. De bedrijven Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez stoppen voorlopig met het ontwikkelen van het Evolved Nutrition Label voor voedsel. Mars stapte in maart al uit...