Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

verpakkingen

Beeld: Naseem Buras via Pixabay

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten heldere regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

In de Warenwet staan nauwelijks regels voor claims zoals ‘met natuurlijke ingrediënten’, ‘100% natuurlijk’ en ‘puur’. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt in het persbericht van de vereniging: “We kwamen termen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op producten die niet bepaald gezond zijn, vol bewerkte ingrediënten. Zoals ranja, cola, sausmix, koek, suikerklontjes, winegums, chips en ravioli. Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims ‘puur’ en ‘natuurlijk’ mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding.”

Consumenten associëren deze termen namelijk met gezonde voeding, aldus de Consumentenbond. Ruim de helft van de deelnemers aan een enquête van de vereniging vindt de term ‘natuurlijk’ niet passen bij een voedingsmiddel dat in een fabriek bewerkt is. En driekwart van de consumenten wil dat er heldere regels komen voor het gebruik van dit soort termen.

De Consumentenbond pleit voor Europese regels om misleiding met claims als ‘puur’ en ‘natuurlijk’ uit te bannen. In afwachting daarvan roept de vereniging de Nederlandse overheid op om alvast richtlijnen vast te stellen. Ook wil de Consumentenbond dat fabrikanten de loze claims zo snel mogelijk van hun verpakkingen halen.

Meer informatie: zie de campagne Kletspraatjes en een toelichting over de claims.

 

Lees ook
Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.

Sancties tegen snoepreclames

Sancties tegen snoepreclames

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.

Consumentenbond: tonijnsalade gezonder geworden

Consumentenbond: tonijnsalade gezonder geworden

  In de afgelopen jaren is de tonijnsalade uit de supermarkten gezonder en duurzamer geworden. Dit concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Er zijn echter nog wel verbeterpunten. De Consumentenbond onderzocht achttien tonijnsalades en beoordeelde deze op smaak, voedingswaarde en duurzaamheid. In vergelijking met metingen uit...