Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

verpakkingen

Beeld: Naseem Buras via Pixabay

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten heldere regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

In de Warenwet staan nauwelijks regels voor claims zoals ‘met natuurlijke ingrediënten’, ‘100% natuurlijk’ en ‘puur’. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt in het persbericht van de vereniging: “We kwamen termen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op producten die niet bepaald gezond zijn, vol bewerkte ingrediënten. Zoals ranja, cola, sausmix, koek, suikerklontjes, winegums, chips en ravioli. Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims ‘puur’ en ‘natuurlijk’ mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding.”

Consumenten associëren deze termen namelijk met gezonde voeding, aldus de Consumentenbond. Ruim de helft van de deelnemers aan een enquête van de vereniging vindt de term ‘natuurlijk’ niet passen bij een voedingsmiddel dat in een fabriek bewerkt is. En driekwart van de consumenten wil dat er heldere regels komen voor het gebruik van dit soort termen.

De Consumentenbond pleit voor Europese regels om misleiding met claims als ‘puur’ en ‘natuurlijk’ uit te bannen. In afwachting daarvan roept de vereniging de Nederlandse overheid op om alvast richtlijnen vast te stellen. Ook wil de Consumentenbond dat fabrikanten de loze claims zo snel mogelijk van hun verpakkingen halen.

Meer informatie: zie de campagne Kletspraatjes en een toelichting over de claims.

 

Lees ook
Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.

Hoge kwaliteit etikettering steeds meer een must

Hoge kwaliteit etikettering steeds meer een must

Een etiket bevat dé informatie die een consument nodig heeft voor het maken van een aankoop. Best belangrijk dus dat een etiketteringsproces goed is ingericht. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de tracebility van het product en de ingrediënten.

Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

De herkomstinformatie over producten in de supermarkt is vaak onduidelijk of onvolledig, volgens de Consumentenbond. Uit een inventarisatie blijkt dat de verplichte informatie van producten regelmatig ontbreekt, of te vaag is.