Consumptie alcoholvrij bier in de lift

6 februari 2017

Alcoholvrij bier wordt steeds populairder in Nederland. Ten opzichte van 2015 steeg de consumptie ervan vorig jaar met 18 procent. De consumptie van speciaalbier steeg vorig jaar met 13 procent. Dat staat in de jaarlijkse bierconsumptiecijfers van Nederlandse brouwers.

”We zien een ruime verdriedubbeling van de consumptie van alcoholvrij bier in de afgelopen 6 jaar”, zegt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

Meer aanbod

"De keuze in het schap is in deze tijd stormachtig toegenomen. Veel consumenten omarmen dit alcoholvrije alternatief." Ook spelen steeds meer brouwerijen spelen in op de groeiende vraag, met eigen 0.0 versies of nieuwe smaakvarianten.

De trend sluit volgens Adema aan bij de huidige tijdgeest en maatschappelijke trend om steeds bewuster te genieten.

Ook binnen speciaalbieren

Opvallend binnen het segment speciaalbieren is het groeiende aanbod van dergelijke bieren met een lager alcoholpercentage, zoals ‘session ale’ met een alcoholpercentage tussen de 2,5 en 4,5 procent.

De verkoop van biermixen zoals Radler is gestabiliseerd na jaren van sterke groei. De totale consumptie hiervan nam zelfs licht af met 2,4 procent, al staat daar juist weer een flinke groei van alcoholvrije Radlers tegenover.

Bekijk de Kerncijfers Nederlandse Brouwers

Lees ook:

Afzet alcoholvrij bier stijgt (2 juli 2014)

Altijd op de hoogte blijven?