Coronacrisis raakt brouwerijen

Bier_unsplash

Foto: Unsplash

Sinds de start van de coronacrisis zien Nederlandse brouwerijen de omzet dalen. Zo ook in november. De  bierverkoop was met 25,8 procent een stuk lager dan in november vorig jaar. De thuisconsumptie nam met 7,5 procent toe, maar de horeca nam met 92 procent af. Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen. 

Directeur Lucie Wigboldus: "De klappen bij de brouwers zijn gigantisch. Alle brouwers moeten hun kosten drastisch reduceren om hun voortbestaan te garanderen. Veel brouwerijen zijn voor een groot deel van hun omzet afhankelijk van de horeca. Daar is de situatie helemaal uitzichtloos. Daar maak ik me grote zorgen over."

Steun aan de horeca

"Nu de overheid ook de horecafaciliteiten in hotels heeft gesloten, is de situatie nog nijpender geworden", vervolgt ze. "Steun vanuit de overheid is hard nodig. Het aanvullende pakket voor de vaste lasten is goed, maar helaas ontoereikend. De brouwers doen wat ze kunnen voor hun horecarelaties. Per brouwer verschilt wat ze kunnen doen omdat bij veel brouwers ook het water aan de lippen staat. Ze schelden huren (deels) kwijt in het geval van verhuur door de brouwer, stellen afdrachten uit en halen bierfusten kosteloos retour. Ook zoeken brouwers, samen met banken, naar financiële oplossingen voor de lange termijn. We rekenen erop dat de overheid snel met duidelijke kaders komt voor een post-COVID-19 periode, waarin de horeca weer verantwoord open kan. Dat biedt ons allemaal wat meer perspectief.”

De horecasluiting duurt in elk geval tot 19 januari. Nederlandse Brouwers verwacht dan ook dan ook dat brouwerijen ook begin 2021 last zullen hebben van omzetdalingen.

Lees ook
Boekrecensie: Ondernemen in crisistijd

Boekrecensie: Ondernemen in crisistijd

Dat de coronacrisis alles behoorlijk in de war heeft geschopt mag duidelijk zijn, maar voor sommigen heeft deze crisis juist nieuwe inspiratie opgeleverd. Zoals auteur en ondernemer Femke Hogema, die in drie weken ‘Ondernemen in crisistijd’ schreef. Door haar jarenlange ervaring in de ondernemerswereld weet Hogema welke impact een crisis...

Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederlanders, en dan met name volwassenen tussen 18 en 40 jaar, eten steeds vaker kant-en-klaar of thuisbezorgde maaltijden. Mensen ervaren tijdnood, hebben vaker geen zin om te koken, maar vinden gezond en lekker eten wel belangrijk.

AB InBev verkoopt meer bier dan vóór pandemie

AB InBev verkoopt meer bier dan vóór pandemie

De omzet van AB InBev was in het eerste kwartaal van dit jaar hoger van vóór de pandemie, zo maakte de bierbrouwer vandaag bekend.