Denemarken ontwikkelt label voor klimaatvriendelijk voedsel

denemarken-supermarkt-wikimedia

In Denemarken wordt gewerkt aan een klimaatetiketteringssysteem voor voedingsmiddelen. Makkelijk is dat niet, schrijft Food Tank.

Denemarken wil tegen 2050 koolstofneutraal zijn, zei de Deense regering in oktober 2018. Om dat plan te realiseren wil de regering samen met supermarkten ook klimaatlabels ontwikkelen voor voedingsmiddelen. 

Op alle voedselproducten moeten stickers komen. Op zo’n label is te zien hoeveel CO2 bijvoorbeeld de teelt, het transport en de opslag in een koelhuis van een appel kost.

Een introductiedatum is nog niet vastgesteld, de ontwikkeling van een dergelijk systeem kost veel tijd. Zo moeten water- en landgebruik, levenscyclusanalyse (LCA), broeikasgasemissies en voedselkilometers allemaal meegenomen worden. Bij versproducten spelen seizoensinvloeden ook nog een belangrijke rol. 

Ingewikkeld blijkt met name de vraag hoe je het milieueffect afweegt tegen de voedingswaarde van een product. Anders gezegd: is een gezond en voedzaam product dat minder gunstig scoort, slechter dan een product dat gunstiger scoort, maar minder voedzaam is? Klimaatvriendelijke voeding is immers niet automatisch ook de beste.

Bron: Foodlog

Lees ook
Nespresso belooft CO2 neutrale koffie per 2022

Nespresso belooft CO2 neutrale koffie per 2022

Nespresso wil dat al zijn koffie in 2022 CO2-neutraal is. Het bedrijf gaat de emissie op verschillende vlakken terugbrengen of compenseren. De belofte past in de langlopende strategie van het bedrijf om te verduurzamen.

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...