Draagvlak voor true cost voedingsmiddelen valt tegen

apple-basket-buy-1260305

De meeste Nederlanders verwachten dat ze meer moeten gaan betalen voor de boodschappen vanwege verduurzaming. Maar slechts een minderheid is echt bereid dit te accepteren. Dat blijkt uit een peiling die is gehouden in opdracht van ABN Amro.

90% van de meer dan 2000 respondenten van de peiling verwacht in de nabije toekomst meer te moeten betalen voor voedingsmiddelen. Maar slechts een minderheid, 30%, denkt dat de prijs die ze nu betalen te laag is. Maar liefst 49% is ervan overtuigd dat ze nu genoeg betalen voor een eerlijk voedselsysteem. Op de vraag of ze bereid zijn meer te betalen om het milieu te sparen, gaf 37% aan daartoe bereid te zijn. 26% is daar niet toe bereid. Consumenten die niet meer willen betalen, geven aan dat ze niet meer te besteden hebben (28 procent), het niet nodig vinden (28 procent) of dat de supermarkt genoegen moet nemen met minder marge (25 procent). Er zijn wel verschillen tussen producten; vooral voor groenten en fruit zouden respondenten bereid zijn meer te betalen. Bij zuivel en frisdranken is die bereidheid relatief lager. Gemiddeld zijn consumenten bereid 9,6% meer te betalen.

True Cost

ABN wilde met het onderzoek het draagvlak testen voor het doorberekenen van de ‘true cost’ van voedselproducten op de winkelprijs. Op dit moment worden de maatschappelijke kosten van voedingsmiddelen, bijvoorbeeld door vervuiling, waterverspilling, uitbuiting of gezondheidseffecten, niet in de verkoopprijs verwerkt. Zou dat wel het geval zijn, dan zouden biologische producten goedkoper worden dan niet-duurzame producten.

Greenpeace

Deze resultaten zijn moeilijk te verenigen met cijfers waarmee Greenpeace deze week komt. Op basis van een eigen enquête wil de milieuorganisatie aantonen dat er wel degelijk draagvlak is voor het verminderen van de veestapel en het duurder worden van vlees. 68,6% van de ondervraagden vindt het een goed idee om de milieukosten door te berekenen, ook als dat leidt tot hogere vleesprijzen.

Lees ook
Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Naar duurzaam en gezond voedsel In 2019 gaf de EAT-Lancet-commissie aan dat er radicale veranderingen nodig zijn om een wereldbevolking van 10 miljard mensen in 2050 duurzaam en gezond te kunnen voeden. Het driejarig onderzoek door 37 vooraanstaande voedselexperts uit 16 landen geeft aan dat ‘business as usual’ geen optie is. Concreet...

Eerlijke prijs voor vlees

Eerlijke prijs voor vlees

Nederlanders betalen te weinig voor vlees. Dat is de stelling van TAPPC. Deze coalitie pleit voor een 'eerlijke' prijs voor vlees waarin ook de maatschappelijke kosten zijn meegerekend. Minister Carola Schouten staat hier voor open. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

ABN AMRO: gevolgen harde brexit verschillen per branche

ABN AMRO: gevolgen harde brexit verschillen per branche

Sinds een aantal weken tornt premier Johnson van het Verenigd Koninkrijk aan de afspraken die hij vorig jaar maakte met de EU. Een ‘harde brexit’ is daardoor niet ondenkbaar. ABN AMRO voorspelt dat de eventuele gevolgen per sector sterk kunnen verschillen.