Drie Gouden Windei-genomineerden passen product aan

Gouden Windei

Foodwatch maakte 24 november de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2017. In reactie op de nominatie passen drie genomineerden hun producten aan. Albert Heijn verandert de naam van Muesli vezelrijk, Conimex halveert het suikergehalte ketjap en Innocent Framboos & kers past ook de naam aan.

Ondanks de naam AH Muesli Vezelrijk is dit de minst vezelrijke muesli van de supermarkt. Albert Heijn heeft aangekondigd de naam te gaan veranderen in ‘ AH Muesli stukjes dadel, abrikoos en rozijnen’. “We hadden zelf ook al geconstateerd dat de naam niet meer klopt met de werkelijkheid”, aldus Albert Heijn tegen Foodwatch. Het nieuwe product ligt begin volgend jaar in de schappen.

Conimex Ketjap manis gold van Unilever bevat 70 gram suiker per 100 ml. Unilever zegt in een reactie dat het bedrijf de afgelopen maanden heeft gewerkt aan het verbeteren van de receptuur. De nieuwe versie bevat 50 procent minder suiker. De nieuwe ketjap wordt naar verwachting over een half jaar op de markt gebracht.

Innocent Framboos & kers bevat driekwart appelsap en minder dan 10 procent framboos en kers. Recentelijk wijzigde Innocent de naam al in ‘Superjuice Appelsap, framboos & kers'. Deze wijziging kruiste de nominatie van Foodwatch. Het drankje met de aangepaste naam ligt inmiddels in de winkels.

De producten blijven wel genomineerd voor het Gouden Windei 2017. Volgens Foodwatch hebben de producten consumenten wel misleid in 2017. Wel vermeld de voedselwaakhond de aanpassingen bij de nominaties.

Lees ook: 

 

Lees ook
Unilever verhoogt prijzen en verwacht minder verkopen

Unilever verhoogt prijzen en verwacht minder verkopen

Unilever verhoogt opnieuw de prijzen van producten vanwege de sterk gestegen grondstofkosten door de oorlog in Oekraïne. Dat meldt het bedrijf in een persbericht waarin ook de omzetcijfers van het eerste kwartaal van 2022 worden bekendgemaakt.

Gemeente Rotterdam start recycling pilots met Unilever en OBBOTEC

Gemeente Rotterdam start recycling pilots met Unilever en OBBOTEC

Gemeente Rotterdam brengt verschillende partijen samen om te werken aan innovatieve oplossingen voor moeilijk te recyclen plastic verpakkingen. In verschillende pilots testen de partijen een nieuwe recycling technologie. Die vinden plaats in de nieuwe faciliteit van OBBOTEC in Plant One Rotterdam. In geval de pilots succesvol zijn, wordt het mogelijk...

Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Supermarktketen Albert Heijn lanceert AH Verpakkingsvrij: een concept waarmee klanten boodschappen kunnen doen zonder wegwerpverpakkingen. Klanten vullen hierbij een herbruikbare zak of pot met een product en kunnen deze verpakking steeds opnieuw gebruiken. Hiermee wil Albert Heijn een stap zetten in de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder...