Drie Gouden Windei-genomineerden passen product aan

Gouden Windei

Foodwatch maakte 24 november de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2017. In reactie op de nominatie passen drie genomineerden hun producten aan. Albert Heijn verandert de naam van Muesli vezelrijk, Conimex halveert het suikergehalte ketjap en Innocent Framboos & kers past ook de naam aan.

Ondanks de naam AH Muesli Vezelrijk is dit de minst vezelrijke muesli van de supermarkt. Albert Heijn heeft aangekondigd de naam te gaan veranderen in ‘ AH Muesli stukjes dadel, abrikoos en rozijnen’. “We hadden zelf ook al geconstateerd dat de naam niet meer klopt met de werkelijkheid”, aldus Albert Heijn tegen Foodwatch. Het nieuwe product ligt begin volgend jaar in de schappen.

Conimex Ketjap manis gold van Unilever bevat 70 gram suiker per 100 ml. Unilever zegt in een reactie dat het bedrijf de afgelopen maanden heeft gewerkt aan het verbeteren van de receptuur. De nieuwe versie bevat 50 procent minder suiker. De nieuwe ketjap wordt naar verwachting over een half jaar op de markt gebracht.

Innocent Framboos & kers bevat driekwart appelsap en minder dan 10 procent framboos en kers. Recentelijk wijzigde Innocent de naam al in ‘Superjuice Appelsap, framboos & kers'. Deze wijziging kruiste de nominatie van Foodwatch. Het drankje met de aangepaste naam ligt inmiddels in de winkels.

De producten blijven wel genomineerd voor het Gouden Windei 2017. Volgens Foodwatch hebben de producten consumenten wel misleid in 2017. Wel vermeld de voedselwaakhond de aanpassingen bij de nominaties.

Lees ook: 

 

Lees ook
Joost Houben start als Vice President Customer Development voor Unilever Nederland

Joost Houben start als Vice President Customer Development voor Unilever Nederland

Joost Houben start per 1 april als Vice President Customer Development voor Unilever Nederland. Hij volgt daarmee Fred van Beek op, die per 1 april start als CEO van de Eijerkamp Retail Groep.

Albert Heijn voegt 150 nieuwe producten aan plantaardig assortiment toe

Albert Heijn voegt 150 nieuwe producten aan plantaardig assortiment toe

Albert Heijn breidt het plantaardige assortiment uit met 150 nieuwe producten. Daarmee wil de supermarktketen de standaard zetten op plantaardige voeding.

Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Voedselwaakhond foodwatch heeft in verschillende Europese supermarkten de schappen van Knorr bouillonblokjes leeggehaald om consumenten te beschermen tegen gevaarlijke minerale oliën. Foodwatch beschuldigt fabrikant Unilever ervan de producten te blijven verkopen ondanks dat laboratoriumtests een verontreiniging met zogenaamde aromatische minerale oliën...