Eerlijke prijs voor vlees

Rundvlees_Pixabay

Foto: Pixabay

Nederlanders betalen te weinig voor vlees. Dat is de stelling van TAPPC. Deze coalitie pleit voor een 'eerlijke' prijs voor vlees waarin ook de maatschappelijke kosten zijn meegerekend. Minister Carola Schouten staat hier voor open. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. 

TAPPC is de afkorting van True Animal Protein Price Coalitie. Zij vinden dat vlees duurder moet worden. In de huidige vleesprijs worden kosten zoals klimaatschade, dierenwelzijn, volksgezondheid en lage inkomens van boeren niet meegerekend. "Een eerlijke, iets hogere, vleesprijs pakt die problemen aan en stelt ons in staat om groenten en fruit goedkoper te maken en te investeren in duurzame landbouw."

In een kamerbrief laat Minister Carola Schouten weten dat zij bereid is om dit voorstel te onderzoeken. Het zou een van de stappen kunnen zijn om de overgang naar kringlooplandbouw mogelijk te maken. "Want zolang ondernemen voor een volhoudbare toekomst die ondernemers zelf onvoldoende perspectief biedt, zal de zo noodzakelijke verduurzaming onder de maat blijven."

Minister Schouten is in gesprek met de supermarkten over de verduurzaming van de voedselproductie. In de kamerbrief doet ze verslag over de voortgang. De volgende werkafspraken zijn gemaakt: verduurzaming dierlijke producten, het aanbod van regio- en streekproducten vergroten, meer transparantie in de vorm van duurzaamheidsrapportages en datadelen, stimuleren van samenwerking binnen de wet Ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven, en het terugdringen van voedselverspilling.

Bron: Nieuwe Oogst

Lees ook
Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

De provincie Gelderland start met het programma Gelderland van Morgen, waarmee de provincie het voedselaanbod wil vergroenen. Ondernemers kunnen met 50% subsidie deelnemen aan het programma.

Transitie naar gezonder en duurzamer voedselaanbod noodzakelijk

Transitie naar gezonder en duurzamer voedselaanbod noodzakelijk

De voedingsindustrie moet veranderen en met een duurzamer en gezonder aanbod komen. Daarvoor pleit keynote speaker Jaap Seidell tijdens zijn lezing op de tweede dag van Food Technology. “We hebben ons kapot geïnnoveerd aan producten voor kinderen, maar het zijn allemaal producten die ze eigenlijk niet zouden moeten eten.”

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...