Eerste Europese Food&Agri startup competitie van start

Agri-food challenge

De eerste Europese Food&Agri startup challenge is op 17 mei gelanceerd. Deze competitie daagt startende Europese food en agri-bedrijven uit om met nieuwe oplossingen te komen op het gebied van voedselzekerheid, duurzaamheid, voedselkwaliteit, voedselveiligheid en gezond voedsel.

Nederland neemt hiermee het initiatief om vanuit haar leidende rol Europese start-ups uit te dagen te komen met nieuwe oplossingen. Het Ministerie van Economische Zaken draagt 200.000 euro bij aan de challenge.

Europese Food&Agri startup Challenge

Regionale incubator- en acceleratororganisaties nodigen Europese startups in de food en agri-sector uit om deel te nemen aan nationale voorrondes. De winnaars gaan met elkaar de strijd aan om de titel ‘European Food&Agri Startup of the Year’. De winnaar ontvangt een geldprijs én een ondersteuningsprogramma van high-level mentors en toonaangevende Europese food bedrijven. In 2017 vinden in zeven landen voorrondes plaats (Denemarken, Spanje, Ierland, Italië, Frankrijk, Zweden en Nederland). De Europese finale is op 7 december op Wageningen Campus.

Organisatie

De initiator van de competitie is FoodNexus, een consortium van meer dan vijftig partijen in Europa. Zowel industrie als kennisinstellingen zijn hier vertegenwoordigd. Samen met het Wageningse Startlife gaat Food Nexus de Europese startup challenge coördineren.

Met deze competitie hoopt de food & agri-sector innovatieve startups te traceren en te ondersteunen om hun revolutionaire ideeën te realiseren. De omschakeling naar een duurzame en economisch levensvatbare voedingssector moet zo in een versnelling komen. Door de jaarlijks terugkerende competitie komen innovatieve startups beter in beeld bij investeerders, bedrijven, universiteiten en andere onderzoeksinstellingen in de sector. Vanuit de challenge ontstaan nieuwe netwerken, waarbij starters, bedrijven en investeerders samenwerken en van elkaar leren.

Bestaande spelers

“Het is gebleken dat startups bestaande spelers nodig hebben om te groeien”, aldus Jan Meiling, Managing Director StartLife. “Deze competitie is niet alleen bedoeld om nieuwe initiatieven te vinden, maar ook om startups ondersteuningsprogramma’s te bieden in de vorm van bootcamps, mentortrajecten en corporate-startup-engagement sessies. Corporate-Startup Engagement is de rode draad in deze competitie. Door dit in nationaal en in Europees verband te organiseren, ontstaat een goede ontwikkelroute voor deze startups en uitzicht op een Europees podium. Hierdoor ontwikkel je best-practice in de manier waarop initiatieven en ideeën van startups naar een hoger plan kunnen worden getild.”

FoodNexus

In het FoodNexus consortium zitten onder andere Unilever, Friesland Campina, Heineken, Barilla, Eurofins, Danone, INRA, Achmea, Kerry Ingredients, Arla Foods, Novozymes, Chr. Hansen. Nederlandse kennisinstellingen die zijn verbonden aan FoodNexus: Wageningen UR, Universiteit Utrecht, Rijksuniversiteit Groningen, Maastricht University, TNO. Regionale partner is Oost NV.

StartLife

StartLife helpt startende ondernemers in de food en agri-sector bij het creëren van kansen en werk in deze sector, en zo bij te dragen aan de ontwikkeling en toepassing van duurzame technologische innovaties. Stichting StartLife is de nationale incubator voor Food & agri startups met HQ op Wageningen Campus.

Lees ook
Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...

Normec Foodcare sluit zich aan bij StartLife

Normec Foodcare sluit zich aan bij StartLife

Normec Foodcare voegt zich StartLife om innovatieve food(tech) startups te helpen om hun producten en technologieën sneller op de markt te brengen. Normec brengt gespecialiseerde kennis en diensten die startups helpt om de benodigde certificeringen te behalen.

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.