Essensor: ‘Smaak is een vak’

evmi-essensor

Bij foodfabrikanten gaat in het traject van smaak naar eindproduct nogal eens wat mis. Dan gaan wat mensen bij elkaar zitten om te proeven. Maar dat is geen meten maar eten. Ze missen waar smaakonderzoek daadwerkelijk om draait. Dat zegt Wim Vaessen van Essensor in het februarinummer van vakblad EVMI.

Volgens hem wordt nog wel eens beweerd dat foodfabrikanten geen peil kunnen trekken op smaak omdat iedereen er verstand van zegt te hebben én er een mening over heeft. Vaessen stelt echter dat smaak een vak is en dat smaakaspecten wel degelijk objectief meetbaar zijn.

Een fabrikant die wil produceren wat de beoogde doelgroep lekker vindt, moet om het te kúnnen produceren, een vertaling maken naar objectieve eigenschappen en vervolgens naar eigenschappen en receptuur. Objectieve criteria voorkomen in zijn ogen zinloze discussies als ‘ik vind deze wel lekker’.

Tool voor herformulering

In het interview gaat Vaessen ook in op smaakonderzoek als tool om bestaande producten te herformuleren. Denk bijvoorbeeld aan zoutvermindering. Essensor verzorgt vergelijkend consumentenonderzoek, panelonderzoek en in-company trainingen (Expeditie van de Smaak) . Door als Essensor te meten kan de productontwikkelaar van een voedingsmiddelenbedrijf in zijn ogen tot een objectieve afweging komen.

Lees het hele interview met Vaessen in EVMI nummer 1 (premium).

Nog geen abonnee?

Lees ook
Novel foods: vleessmoothies en onco-brood

Novel foods: vleessmoothies en onco-brood

Het toepassen van allerlei technieken op voeding wordt vaak met argwaan bekeken. Maar denk eens aan mensen die problemen met eten hebben. Zij kunnen baat hebben bij ‘novel foods’. Twee nieuwe producten: ‘onco-brood’ en vleessmoothies. Door Marjolein Streur - Foodlog Een stukje vlees en verse groenten, die met elkaar gekookt en gepureerd worden. Doe...

Wetenschap om op te vreten

Wetenschap om op te vreten

De NTR begint vanavond (8 september) met het nieuwe programma 'Wetenschap om op te vreten'.  Het programma is gebaseerd op de Britse serie 'Food - Delicious Science '. Deze driedelige serie toont de wetenschap achter ons eten. Het programma stelt vragen als. Hoe verandert het eten tijdens het koken? Welke chemische processen spelen hierbij een rol?...

KitKat is een luxe cadeautje in Japan

KitKat is een luxe cadeautje in Japan

Voor het eerst in 25 jaar opent Nestlé een nieuwe KitKat-fabriek. De fabriek staat in Japan, het land met de op één na grootste KitKat-consumptie ter wereld. "Kitto Katso" betekent in het Japans "je zal zeker winnen" of "veel succes". Om die reden geven Japanners de reep graag als cadeautje. De Japanse KitKat is een andere dan de chocoladereep met wafelvulling...