Europese organisatie zet stappen met digitaal watermerk op verpakkingen

AIM, een organisatie van 85 Europese merkeneigenaren, begint een project op semi-industriële schaal op het gebied van digitale watermerken. Het gaat testen of de techniek inderdaad helpt bij het sorteren van verpakkingen.  Dit moet leiden tot recyclaat van hogere kwaliteit.

HolyGrail 2.0

Bij AIM, de Europese associatie  voor merkeigenaren, zijn 85 bedrijven aangesloten die deel uitmaken van de hele verpakkingsketen. Het gaat onder andere om Arla, Coca Cola en Dr. Oetker. Het project heet HolyGrail 2.0 en is het resultaat van een eerder project, dat concludeerde dat digitale watermerken het meest veelbelovend waren om  het proces van recycling te verbeteren. De hypothese is dat digitale watermerken, codes ter grootte van een postzegel, kunnen helpen bij het scheiden van verpakkingen. Een camera met hoge resolutie kan in een sorteerfabriek de verschillende soorten verpakkingen beter scheiden aan de hand van de watermerken. Uit betere scheiding moet dan een recyclaat komen van hogere kwaliteit,  die van waarde zijn voor de keten. AIM gaat dit idee testen in een sorteerbedrijf op semi-industriële schaal. Aangesloten bedrijven en retailers gaan samenwerken met leveranciers om hun verpakkingen te voorzien van digitale watermerken. Als de test succesvol is, wil het platform gaan testen op industriële schaal. AIM stelt dat de watermerken wellicht ook te gebruiken zijn om informatie te bieden aan consumenten en retailers.

Bron:  AIM

Lees ook
Empack Reconnect wordt online only evenement

Empack Reconnect wordt online only evenement

Empack Reconnect, de vakbeurs voor verpakkingstechnologie, wordt een volledig online evenement dat op donderdag 17 september plaats vindt. Dit betekent dat de fysieke vakbeurs in Jaarbeurs Utrecht niet doorgaat. Onlangs kondigde Easyfairs Empack Reconnect aan als hybride verpakkingsevenement, maar de meerderheid van de community bleek de voorkeur te...

Bedrijven kunnen consumenten beter voorlichten middels verpakkingen

Bedrijven kunnen consumenten beter voorlichten middels verpakkingen

Een onderzoek van DNV-GL laat zien welke invloed verpakkingen hebben op de keuze van consumenten voor een product. Consumenten hebben het meeste vertrouwen in de voedselveiligheid van merkproducten. Meer informatie op de verpakkingen zou consumenten er toe kunnen verleiden om meer voor een product te betalen.

Easyfairs: Bezoekers spreken vertrouwen uit in Empack Utrecht 2020

Easyfairs: Bezoekers spreken vertrouwen uit in Empack Utrecht 2020

Beursorganisator Easyfairs is klaar voor de organisatie van Empack Utrecht 2020. De vakbeurs voor de verpakkingsindustrie stond in eerste instantie gepland in maart, maar is vanwege het coronavirus verplaatst naar 15, 16 en 17 september 2020. Inmiddels heeft Easyfairs alle denkbare protocollen klaarstaan om verpakkingsprofessionals op een veilige en...