Europese organisatie zet stappen met digitaal watermerk op verpakkingen

AIM, een organisatie van 85 Europese merkeneigenaren, begint een project op semi-industriële schaal op het gebied van digitale watermerken. Het gaat testen of de techniek inderdaad helpt bij het sorteren van verpakkingen.  Dit moet leiden tot recyclaat van hogere kwaliteit.

HolyGrail 2.0

Bij AIM, de Europese associatie  voor merkeigenaren, zijn 85 bedrijven aangesloten die deel uitmaken van de hele verpakkingsketen. Het gaat onder andere om Arla, Coca Cola en Dr. Oetker. Het project heet HolyGrail 2.0 en is het resultaat van een eerder project, dat concludeerde dat digitale watermerken het meest veelbelovend waren om  het proces van recycling te verbeteren. De hypothese is dat digitale watermerken, codes ter grootte van een postzegel, kunnen helpen bij het scheiden van verpakkingen. Een camera met hoge resolutie kan in een sorteerfabriek de verschillende soorten verpakkingen beter scheiden aan de hand van de watermerken. Uit betere scheiding moet dan een recyclaat komen van hogere kwaliteit,  die van waarde zijn voor de keten. AIM gaat dit idee testen in een sorteerbedrijf op semi-industriële schaal. Aangesloten bedrijven en retailers gaan samenwerken met leveranciers om hun verpakkingen te voorzien van digitale watermerken. Als de test succesvol is, wil het platform gaan testen op industriële schaal. AIM stelt dat de watermerken wellicht ook te gebruiken zijn om informatie te bieden aan consumenten en retailers.

Bron:  AIM

Lees ook
Lees de EVMI Verpakkingsspecial nu online

Lees de EVMI Verpakkingsspecial nu online

De jaarlijkse Verpakkingsspecial van EVMI is nu ook online te lezen, in de vorm van een gloednieuw digitaal magazine. In de toekomst zullen ook reguliere edities van EVMI zo'n digitale uitgave krijgen. In deze editie van de Verpakkingsspecial: De stand van zaken rondom recycling: 'Verpakkingen zijn nog verre van circulair'. De voor- en nadelen...

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.

KIDV zoekt kansen voor (vervuild) kunststofrecyclaat

KIDV zoekt kansen voor (vervuild) kunststofrecyclaat

Een van de grote vraagstukken bij het realiseren van een circulaire verpakkingsketen is het gebruik van recyclaat. Recyclaat uit huishoudelijk plastic afval is nog steeds van lage kwaliteit en daar een commerciële markt voor vinden blijft een uitdaging. Toch zijn er volop kansen, zo blijkt uit een aantal pilots die het Kennisinstituut Duurzaam...