Europese website Meat-the-facts

Meat the facts

Beeld: Screenshot website Meat the facts

Eind september werd in het Europees Parlement de website Meat the facts gelanceerd. Het doel van deze website is om alle fabels rondom de veehouderij en de vleesproductie tegen te gaan. 

Er is veel discussie over vlees en de veehouderij. Volgens de organisaties achter de website Meat the facts wordt dit debat gedomineerd door belangengroepen die vooral mythes en radicale standpunten verspreiden. Dit wordt versterkt door op sociale media en in de pers. Hierdoor krijgen veel mensen een verkeerd en negatief beeld van de veehouderij en de vleesproductie. 

Achter Meat-the-facts zitten meer dan een dozijn Europese veeorganisaties. Gezamelijk laten zij de andere kant van het verhaal zien, zodat er meer balans ontstaat en de feiten worden weergegeven. Op de website worden de meest gebruikte mythes rondom vlees en veehouderij weerlegd. Bijvoorbeeld de fabel dat er 15.000 liter water nodig zou zijn om één kilo rundvlees te produceren. In werkelijkheid is er ongeveer 50 liter vers water nodig.

De Nederlandse website Vlees.nl is blij met dit initiatief. Op de website staat: "De maatschappelijk discussie over de hoofdthema’s rond kwaliteit, gezondheid, dierenwelzijn en duurzaamheid gaat door. Het kan echter niet zo zijn dat kritiek niet op feiten is gebaseerd en dat ook geen eerlijke dialoog gevoerd wordt met de vele betrokkenen, die dagelijks zorgen voor hoogwaardig en verantwoord geproduceerd voedsel." 

Lees ook
Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

De populariteit van biologisch vlees in Duitsland neemt toe. In 2019 steeg het marktaandeel met 13,8 procent. Daarom brengt Vion haar biologische lijn 'Der Grüne Weg' op de Duitse markt. Het assortiment bestaat uit biologisch rund- en varkensvlees. Het merk is gebaseerd op Vions Nederlandse bio-merk De Groene Weg.

TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

52 procent van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees. Er zit wel een voorwaarde aan. De meerpijs moet een goede bestemming krijgen, zoals goedkopere groenten en fruit en steun aan de boeren. Dat blijkt uit onderzoek van TAPP Coalitie.

Future Food Group van start

Future Food Group van start

In Oss is begin oktober de Future Food Group van start gegaan. De organisatie is gericht op innovatie en productie van duurzame en eco-vriendelijke vleesproducten en vleesalternatieven. Future Food Group staat onder leiding van Anton Bal.