EVMI achtergrond & analyse – Recalls

Onveilige producten vormen de achilleshiel van de voedingsmiddelenindustrie. Consumenten kunnen ziek worden en in het ergste geval komen te overlijden. Ook voor het voedingsmiddelenbedrijf zijn de gevolgen groot. Een recall brengt hoge kosten en reputatieschade met zich mee. Bedrijven doen er dan ook alles aan om te voorkomen dat onveilige producten bij de consument terechtkomen.

Lees EVMI achtergrond & analyse – Recalls (Premium)

Lees ook

Twee recalls bij Albert Heijn

Albert Heijn roept de Toko Lien Borrel Kroepoek 80 gram terug. Eerder vorige week haalde de retailer ook al de rauwkostmix met Amsterdamse ui 150 gram van het huismerk terug. Bij de Borrel Kroepoek van Toko Lien 80g is uit testen gebleken dat deze mogelijk een te hoog gehalte aan gluten bevat. Klanten meteen coeliakie-intolerantie kunnen daar na het consumeren van deze kroepoek last van ondervinden. Daarom heeft de retailer in overleg met de NVWA besloten het product uit voorzorg terug te halen. Deze stap is genomen "door een mogelijk onvolledige of onduidelijke communicatie op de verpakking",...

Recall AH Saksische smeerleverworst

Albert Heijn haalt de Saksische smeerleverworst terug. Er zit mosterd in terwijl dat niet op de verpakking vermeld staat. Dat meldt AH. Mensen met een mosterdallergie kunnen door het eten van deze leverworst een allergische reactie krijgen die dodelijk kan zijn. Het gaat om verpakkingen AH Saksische smeerleverworst met een THT-datum van 27 mei 2016. Klanten met een mosterdallergie wordt dringend verzocht de leverworst niet te consumeren en terug te brengen naar een Albert Heijn-filiaal. Bij inlevering van het product krijgen zij het aankoopbedrag terug. Meer informatie: AH klantenservice (0800...

Allergenenrecalls weer op site NVWA

De NVWA publiceert alle allergenenrecalls weer op zijn website. Sinds 2014 deed de NVWA dat slechts sporadisch en was er een versnipperde informatievoorziening voor de allergische consument. Dat stelt Marjan van Ravenhorst van Allergenenconsultancy. Volgens Van Ravenhorst volgde de beleidswijziging van de NVWA op voorinzage van een artikel dat zij schreef voor Waar&Wet van maart 2016. Ze stelt in het artikel dat de NVWA medio 2014 besloten heeft bij allergenenwaarschuwingen meer manieren van communiceren toe te staan om consumenten te informeren. Sinds die tijd worden bedrijven die melding...