Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd

Fairtrade producten

Het aantal Fairtrade kopende huishoudens is in de afgelopen tien jaar bijna verdrievoudigd. Van 24 procent in 2007 naar 69 procent in 2016. Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere Fairtrade producten per jaar, zo blijkt uit onderzoek van GfK.

Meer Fairtrade producten

Consumenten kopen frequenter en besteden meer geld aan Fairtrade producten. Uit het onderzoek van GfK blijkt ook dat in 2016 voor het eerst de 2 miljoengrens van Fairtrade kopers in één maand is doorbroken. Tijdens de najaarseditie van de Fairtrade Week telde het aantal kopende huishoudens ruim 2,1 miljoen.

Seizoenchocolade en rijst

Steeds meer retailers breiden het assortiment Fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade uit, wat vorig jaar heeft geleid tot een verdere groei van het aantal kopende huishoudens in deze categorie (+67 procent). Ook de categorie rijst laat in 2016 een groei zien (+30 procent).

Culinary

De categorie ‘culinary’ groeide afgelopen jaar met 7 procent. Dit komt onder andere door verdere groei van kokosmelk en curries. Fair Trade Original kokosmelk is inmiddels de nummer 1 kokosmelk in omzet en afzet in Nederland, net als de groene curry. De toegenomen verkoop van Fairtrade gecertificeerde producten in Nederland heeft in 2016 geresulteerd in een Fairtrade premie voor boerencoöperaties en plantages van 7,8 miljoen euro (+13 procent ten opzichte van 2015).

Fairtrade Challenge

Dit voorjaar staat de Fairtrade Week in het teken van de internationale Fairtrade Challenge. Samen met 20 landen organiseert Stichting Max Havelaar een week lang Fairtrade celebrations die kunnen worden aangemeld op de campagnewebsite fairtradechallenge.nl. De Fairtrade week is van 6 tot en met 14 mei.

Lees ook:

   
Lees ook
Barry Callebaut opent 3D Printing Studio

Barry Callebaut opent 3D Printing Studio

De Barry Callebaut Group lanceert via het decoratiemerk Mona Lisa gepersonaliseerde 3D-geprinte chocolade op schaal. Hiermee kunnen chefs hun eigen unieke creaties ontwerpen em deze snel en betaal reproduceren.

Duurzaamheid  in het klein

Duurzaamheid in het klein

Echt eerlijke en duurzame chocolade, bestaat dat eigenlijk? Als je afgaat op de verschillende certificaten die door producenten gevoerd worden, wel. Maar toezicht op de complexe ketens van grote producenten is moeilijk, zelfs voor de bedrijven zelf. Kan duurzaamheid daar wel gegarandeerd worden? Chocolatemakers doet het daarom anders.  Foto's:...

SureChoc-partnerschap ontwikkelt suikerarme chocolade

SureChoc-partnerschap ontwikkelt suikerarme chocolade

Onderzoekers van de universiteit van Reading hebben samen met partners uit het bedrijfsleven een chocoladereep ontwikkeld met bijna de helft minder suiker dan normaal. In de receptuur wordt gebruik gemaakt van een mineraal dat de suikers efficiënter in contact brengt met de smaakpapillen op de tong. Bij consumententests kreeg de reep een respectabele...