Flexitariër eet nog steeds vlees

Vlees_Steak_Pixabay

Foto: Pixabay

De afgelopen 10 jaar groeide het aantal flexitariërs in Nederland. Van 14 procent in 2011 naar 43 procent in 2019. De vleesconsumptie laat een ander beeld zien. Nederlanders gingen 2 kilo minder vlees eten. Dat meldt de Volkskrant in het opiniestruk 'De flexitariër eet nog graag z’n bal gehakt'.

Volgens cijfers van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) consumeerden Nederlanders in 2010 zo'n 78 kilo vlees per persoon. In 2017 was dit gemiddeld 76 kilo. Wereldwijd is het gemiddelde 43 kilo. Daar zit Nederland dus ver boven, aldus de Volkskrant. 

En dat terwijl meer dan de helft van de Nederlanders zegt minder vlees eten belangrijk te vinden. Bijna een kwart van de flexitariërs eet nog steeds 5 dagen per week vlees en sommigen zelfs dagelijks. De Volkskrant stelt dan ook de vraag de toename van het aantal flexitariërs "een verschuiving in vleesconsumptie is, of vooral in zelfbeeld en mores."

Lees hier het artikel in de Volkskrant.

Lees ook
Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Europese vee- en vleesorganisaties starten een campagne tegen het gebruik van vleesnamen voor vegetarische producten. De Europese vakbond van de vleesindustrie Clitravi, boerderijdierfokkers Effab, pluimveesector Avec, boerenbelangenbehartigers Copa-Cogeca, slagers IBC en veehandelaren UECBV slaan de handen ineen om te voorkomen dat het Europese Parlement...

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

De koel- en vrieshuizen in Nederland liggen nog altijd vol met vooral frites en vlees. Dat signaleert de Rabobank. De bank verwacht niet dat dit snel zal afnemen.

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.