Foodbedrijven verbeteren sociaal en milieubeleid

DEN HAAG - Mondelez komt van plek 6 binnen in de top 4 van foodbedrijven die wereldwijd het beste scoren met verantwoord ondernemen voor mens en milieu. 9 van de top-10 bedrijven hebben hun sociaal en milieubeleid verbeterd.

Dat blijkt uit de Behind the Brands ranglijst van Oxfam Novib. Hierbij worden grootste voedingsmiddelenbedrijven beoordeeld op hun beleid op het gebied van vrouwen en arbeidsrechten, klimaat, land- en watergebruik, de behandeling van kleine boeren en transparantie.

Nestlé, Unilever en Coca-Cola staan opnieuw op 1, 2 en 3 in de ranking. PepsiCo moet plek 4 nu dus delen met Mondelez. De top 10 wordt afgesloten door General Mills (van Haagen-Dazs en Yoplait) die eerder op 9 stond.

Verbeterd beleid

Nestlé, Unilever en Coca-Cola scoorden met respectievelijk 10, 14 en 13 procent verbetering. Associated British Foods (ABF) (plek 9) en Kellogg’s (8) scoorden 8 en 6 procent verbetering. Danone en Mars (allebei op plek 6) en Mondelez en PepsiCo (op 4) verbeterden hun scores volgens de organisatie matig.

“Door de druk van consumenten en investeerders zijn de meeste Top-10 bedrijven in beweging gekomen en verbeteren zij nu hun beleid,” zegt Farah Karimi, algemeen directeur van Oxfam Novib.

Vrouwenrechten

In maart 2013 richtte de eerste publieksactie van de Behind the Brands-campagne zich op Nestlé, Mondelez en Mars, omdat zij onvoldoende zorgden dat de vrouwen die de cacao verbouwen, fatsoenlijk behandeld worden. Nog dezelfde maand beloofden de 3 concrete stappen te nemen om dit probleem aan te pakken.

7 bedrijven onderschrijven nu de VN-Vrouwen Empowerment Principles, over de impact van bedrijfsvoering op de omstandigheden van vrouwen.

Landroof

In oktober 2013 richtte de campagne zich op het beleid van Coca-Cola, PepsiCo en ABF om landroof in hun leveringsketen tegen te gaan. Coca-Cola en ABF zegden toe hun beleid op dit punt aan te passen. Met PepsiCo worden nog gesprekken gevoerd.

6 van de top 10 bedrijven ondersteunen verder nieuw beleid, dat ervoor zorgt dat lokale gemeenschappen geraadpleegd worden voordat het land dat ze gebruiken, verkocht wordt.

‘Moet nog beter’

“Sommige bedrijven tonen leiderschap, maar anderen blijven duidelijk achter”, aldus Karimi “De race naar de top voor deze bedrijven is nu echt van start gegaan, maar het moet nog veel beter. De sociale en milieukosten zijn nog steeds te hoog.”

Volgens Karimi laat de Behind the Brands-campagne zien dat ‘zelfs de grootste bedrijven reageren als consumenten en investeerders zich roeren.’

Lees ook:

Meer over
Lees ook
Groente en fruit in de mist

Groente en fruit in de mist

Bemisten wordt het genoemd. Uit een installatie boven groente en fruit in winkels komt mist, FRESH-DEMO onderzocht de afgelopen twee jaar de invloed van mist en een natuurlijk zuur op groente en fruit die in Nederland verkocht worden. De speciale waterdamp moet zorgen voor een langere houdbaarheid. Maar water zorgt toch ook voor voedselonveiligheid?...

Hoe maken we voedselverspilling winstgevend?

MVO Nederland en Wageningen Academy organiseren op donderdag 29 juni de netwerkbijeenkomst “Van food waste naar food profit”. Voedselverspilling Toine Timmermans, programmamanager Sustainable Food Chains, Wageningen University & Research en Bob Hutten, directeur van de Voedselverspillingsfabriek laten vanuit hun expertise zien hoe je voedselverspilling kunt voorkomen en hoe je reststromen optimaal kunt verwaarden. Het programma heeft een dynamische opzet, waarbij deelnemers hun ideeën zullen pitchen en feedback ontvangen van zowel experts als publiek. Praktisch Het is een praktische middag...

Hero over op Fairtradesappen

BREDA - Hero stapt voor haar vernieuwde natuurlijke fruitsappen over op fruit met het Max Havelaar keurmerk. Het bedrijf zegt de eerste Nederlandse A-merkfabrikant te zijn die gebruikmaakt van Faitradesappen. Het sap is gemaakt van fruit dat afkomstig is van kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden. Omdat het fruit het Max Havelaar keurmerk draagt, krijgen de telers een rechtvaardige prijs voor hun fruitoogst. De sinaasappels komen van een coöperatie uit de regio São Paulo in Brazilië, terwijl de mango’s voor het multifruitsap afkomstig zijn van 100 samenwerkende telers in India. Bij van der...