Frisdrank betaalbaarder voor meer mensen
Frisdrank is op steeds meer plekken ter wereld te verkrijgen en wordt steeds goedkoper. Dat concludeert de American Cancer Society.
Coca-Cola
De organisatie bekeek in 82 landen in hoeverre Coca-Cola er beschikbaar was en tegen welke prijs. Tussen 1990 en 2016 werden in 79 van de 82 landen suikerrijke dranken betaalbaarder. De belangrijkste reden hiervoor was een inkomensstijging. Vooral in ontwikkelingslanden hebben inwoners een steeds kleiner deel van hun inkomen nodig om frisdrank te kopen. In 56 landen werd frisdrank ook in absolute zin goedkoper.
Falend overheidsbeleid
“Dat suikerrijke dranken steeds betaalbaarder worden komt door een vooruitgang van de economie, maar ook door falend overheidsbeleid”, melden de onderzoekers. “Een logische stap zou zijn om de prijzen van frisdrank te verhogen door belastingen te heffen, net als bij sigaretten het geval is.”
Bron: Foodlog
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Van suikerproducent tot suikerbietverwerker
Steeds meer voedselbedrijven weten waardevolle producten en materialen uit wat ooit hun restproducten waren te halen. Weinigen zijn hierin echter zo ver gevorderd als Royal Cosun.
SPA vermindert suikergehalte in frisdranken met 45%
Vanaf de lente van 2022 vernieuwt SPA de samenstelling van al hun frisdranken (bruisend en niet-bruisend). Voortaan bevatten de dranken 45 procent minder suiker en wordt er meer sap gebruikt. Ook krijgen alle frisdranken de benaming SPA Fruit.
‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021
Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.