Frisdrankmerk Exota weer op de markt

3 Veghelse ondernemers hebben Exota nieuw leven ingeblazen. Het roemruchte limonademerk stopte nadat tv-programma De Ombudsman in 1971 aandacht besteedde aan exploderende flessen. De vernieuwde Exota is kleinschalig geherintroduceerd, wederom in beugelfles en met ‘echte suiker’.

"Als je de dop eraf drukt, plopt-ie ook echt en zie je even een pluimpje koolzuurdamp opstijgen”, zegt bouwondernemer Stefan van de Ven in het Brabants Dagblad. De plop van de fles gaf volgens hem in de jaren 50 en 60 echt een feestmoment.

Samen met ijshandelaar Ton Verhoeven en uitbater Patric Brinkman heeft Van de Ven de merknaam op de kop getikt en het merk weer op de markt gebracht.

Eigen draai

De 3 ondernemers hebben een proefbatch van zo’n 60.000 flessen laten maken. Ze gebruiken overigens niet de originele receptuur, maar geven er een eigen draai aan. Er zit een ‘licht bruisje’ in en suiker. “We weten dat veel suiker ongezond is, maar dan moet je maar regelmatig je tanden poetsen”, stelt Van de Ven.

De limonade wordt geproduceerd bij het Franse Rième Boissons. Het etiket refereert aan de oude fles, al zijn er wel een aantal icoontjes toegevoegd. Te denken valt aan een tandborsteltje en een flesje met bloempje om aan te geven dat de beugelfles niet per se in de glasbak hoeft.

'Spontaan exploderen'

Ooit was Exota van Van Tuyn’s Limonadefabrieken uit Dongen marktleider in limonade gazeuzes. In de jaren 60 kalfde de belangstelling af. In 1971 kwam het merk negatief in het nieuws toen Vara consumentenprogramma De Ombudsman aandacht besteedde aan spontaan exploderende Exotaflessen.

Met name het filmpje deed veel stof opwaaien en zorgde ervoor dat de verkoop totaal instortte. In 1973 ging de limonadeproducent mede door de affaire failliet.

Later bleek het filmpje gemanipuleerd. Het betrof een sherryfles waar door TNO een kogel doorheen geschoten werd. Het leidde tot een jarenlang juridisch gevecht met de familie Van Thuyn. Pas in 1997 werd de Vara veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 7,7 miljoen gulden.

8 smaken

De ondernemers die nu met de vernieuwde Exota komen, hebben zelf 4 smaken geselecteerd. ”Maar onze kinderen kozen voor 4 andere smaken”, vertelt Van de Ven. “Geen ramp, dan doen we ze toch alle 8.”

Tijdens een vakbeurs voor de delicatessenbranche in Veghel had Exota een eigen stand om bezoekers te laten proeven van de limonade. Volgens Van de Ven mag de consument bepalen hoe het moet gaan smaken.

Lees ook:

   
Meer over
Lees ook
RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een verbod op kortingsacties op suikerhoudende dranken. Dat is de voornaamste bevinding van een literatuuronderzoek dat de RIVM in opdracht van de overheid uitvoerde. Wel blijkt uit onderzoek dat zulke aanbiedingen vooral op ongezonde producten voorkomen, en dat ze effectief zijn in het...

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

De hoeveelheid suiker in Britse frisdrank is tussen 2015 en 2018 met 29% gedaald. Ook is de verkoop van frisdrank met meer dan 5% suiker met de helft gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van Oxford University. De enorme daling is volgens de onderzoekers deels te wijten aan de Britse suikeraccijns op frisdranken. Groot-Brittannië kampt met een zorgwekkende...

Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

Frisdrank is ontworpen om verslavend te zijn, meent Gary Wenk, afdelingsdirecteur neuroscience aan de Ohio State University. Volgens hem kiezen producenten voor 'precies de juiste hoeveelheid zoetstof, cafeïne en koolzuur'. Wenk schreef ‘Your Brain on Food’ en zet zijn theorie over Cola uiteen tegenover CNN. In een blikje...