Future Food Group van start

Future Food Group logo

In Oss is begin oktober de Future Food Group van start gegaan. De organisatie is gericht op innovatie en productie van duurzame en eco-vriendelijke vleesproducten en vleesalternatieven. Future Food Group staat onder leiding van Anton Bal.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat hoog in het vaandel bij het nieuwe bedrijf. De focus ligt op gezonde, smaakvolle, duurzame producten, waaronder veganistische en biologische producten. Voor ‘het eten van morgen’ richt Future Food Group zich met name op de ontwikkeling van een innovatief plantaardig assortiment. Daarnaast blijft ook vlees als proteïnebron onder de aandacht. Zo staat onderzoek naar kweekvlees op het programma en behoren biologische vleesconcepten tot de mogelijkheden.

Naast de ontwikkeling van nieuwe vleesalternatieven, liggen de activiteiten van Future Food Group voornamelijk op het produceren en verpakken van voedselwaren. Duurzaamheid speelt niet alleen een rol bij de producten, ook bij de keuze voor verpakking wordt op dit aspect gelet. De meeste innovatie vindt in eigen huis plaats, met eigen middelen en kennis. Daarnaast heeft Future Food Group contacten met derde partijen waarmee ook externe technische en wetenschappelijke informatie wordt ingezet.

De meeste producten uit het assortiment vleesvervangers worden gemaakt op basis van eiwitrijke planten zoals kikkererwten of algen. Voorbeelden van het assortiment zijn snacks, maaltijdcomponenten en veganistische vleeswaren. Future Food Group richt zich op de retail/cash&carry, out of home en de foodservice. Producten kunnen als private label worden geleverd of onder een merk van Future Food Group. Binnenkort wordt het nieuwe huismerk met een internationale naam aangekondigd.

Future Food Group staat onder dagelijkse leiding van Anton Bal. Hij heeft een slagersachtergrond en meer dan 30 jaar ervaring in de productie van vlees en vleeswaren, in binnen- en buitenland. Toen de vraag naar plantaardige producten kwam, ging hij daarmee aan de slag. Zo bestaat sinds ongeveer zes jaar het merk ‘FF Anders’ met een assortiment vegetarische producten. “Duurzaamheid staat bij mij centraal", zegt Bal. "Ik vond het tijd worden voor een volgende stap, met meer aandacht voor ontwikkeling van nieuwe producten en het in gang zetten van verbeterprocessen. Met dit nieuwe bedrijf heb ik daartoe de kans. Ik ben van mening dat vleesalternatieven ook smaakvol en betaalbaar kunnen zijn. Het is aan mij en mijn collega’s van Future Food Group om dit te bewijzen.”

Het bedrijf is gevestigd is Oss. Voor deze regio is bewust gekozen, omdat hier meer bedrijven zitten die zich op de veganistische markt richten. Door dit cluster aan kennis, innovatie en gedrevenheid voor deze sterk opkomende markt, kan men elkaar versterken.

Bal ambieert om de producten niet alleen op de Nederlandse markt te brengen, maar ook internationaal. Daarom is een eerste partnership in gang gezet met Jan Zandbergen, die zich commercieel zal inzetten voor de Future Food Group in de EU. Jan Zandbergen is een bekende speler in de (Europese) vleeswereld. Het bedrijf is als exclusieve EU distributeur van het Britse Moving Mountains al actief op de markt van plantaardige vleesvervangers. Daarnaast is het samen met zusterbedrijf Diviande sterk in het ontwikkelen van nieuwe concepten zoals FiftyFifty; een innovatief assortiment producten die voor 50% uit vlees en 50% groente bestaan.

Lees ook
De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees

De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees

Dit jaar vindt voor de derde keer de Nationale Week Zonder Vlees plaats. Van 9 tot en met 15 maart worden consumenten aangemoedigd om geen vlees te eten. De vorige editie liet bij de supermarkten een stijging zien van de verkoop van vleesvervangers, maar er werd ook meer vlees verkocht.  Ook dit jaar hebben zich weer veel commerciële partijen...

Nieuw Nederlands bedrijf richt zich op plantaardige vis

Nieuw Nederlands bedrijf richt zich op plantaardige vis

Inmiddels zijn ze niet meer weg te denken in de supermarkt: de schappen met vleesvervangers. Na vlees, moet vis er ook aan geloven. Het nieuwe bedrijf Novish gaat plantaardige visvervangers produceren voor retail en foodservice.

Schouten Europe verandert GoodBite in Schouten voor foodservice en food industrie

Schouten Europe verandert GoodBite in Schouten voor foodservice en food industrie

Vanaf begin 2020 verandert het Nederlandse familiebedrijf Schouten Europe B.V. de naam GoodBite in Schouten voor de foodservice en foodindustrie. In de retail blijft Schouten haar producten leveren onder de merknaam GoodBite.