Generatie Z wil alles tegelijk: vers, verrassend, lekker, gezond, kant-en-klaar

avocado_pixabay

Foto: Pixabay

Makers van voedsel die in de toekomst geld willen kunnen verdienen, doen er goed aan om te kijken naar de consumenten van de toekomst. De stijgende koopkracht van Generatie Z drukt zijn stempel op het voedsellandschap. Dit van jongs af aan met internettoepassingen opgegroeide leeftijdscohort heeft andere en meer specifieke verwachtingen van voeding dan hun ouders, schrijft Australian Food News.

Veranderende sociale en economische contexten creëren een onzekere toekomst voor Gen Z. Als deze jonge mensen hun opleiding afronden, stappen ze de ‘grote slechte wereld’ in, waarin niets zeker is. Ze willen zichzelf zo nu en dan trakteren op luxeproducten op zoek naar een geluksmoment. Ze staan bovendien meer open voor nieuwe voedselervaringen, experimenteren met ingrediënten- en smaakcombinaties.

De onlinewereld stelt Gen Z in staat zich te profileren zoals zij dat willen. Gen Z ziet voedsel als een uitdrukking van wie ze willen zijn in de ogen van anderen.

Gen Z is vanwege de onlinewereld bovendien een on-demand generatie. Alles wat deze jonge mensen willen eten, moet binnen één druk op de knop beschikbaar zijn. Gemak is hun manier van leven en moet gecombineerd kunnen worden met smaak, kwaliteit, verse beschikbaarheid en gezondheid.

Foodlog

Lees ook
Realisatie Smaakpark Ede komt dichterbij

Realisatie Smaakpark Ede komt dichterbij

Christian Weij en Petra Busser hebben de voormalige Defensie-schermhal en een stuk grond eromheen gekocht. Hier wil het stel Het SmaakPark gaan bouwen. Alles wat met verantwoorde voeding te maken heeft willen ze hier samen laten komen. Het moet een soort permanent foodfestival worden voor iedereen die lekker, duurzaam en gezond wil eten. SmaakPark Ede...

Sodexo verzorgt duurzaam eten met *Origo

Sodexo verzorgt duurzaam eten met *Origo

De consument wil weten wat er op zijn of haar bord ligt. Waar komen de ingrediënten vandaan? Zijn deze duurzaam geproduceerd? Daarom introduceert Sodexo de service *Origo in Nederland. Bij deze service gaat het om duurzame gerechten gemaakt van lokale en seizoensgebonden ingrediënten. Volgens Sophie Ottes, Service Developer bij het Food Platform van...

Groot congres over food in Bolsward

Groot congres over food in Bolsward

In de voormalige zuivelschool van Bolsward vindt op 5 oktober een congres over de toekomst van voedsel plaats. Frisian Foodture ’18 gaat over de uitdagingen waar boeren, de foodindustrie, de retail en het onderwijs op korte termijn voor komen te staan. De dag ervoor, 4 oktober, wordt er een grote reünie van de zuivelschool georganiseerd. De Bolswarder...