Gouden Windei 2020 voor Nutella Cups

windei

Beeld: foodwatch

'Het meest misleidende product van 2020'. Die titel geven Nederlandse consumenten aan de Nutella Cups van Ferrero. Het product wint daarmee het Gouden Windei 2020 van organisatie foodwatch.

Foodwatch maakte de winnaar bekend in een uitzending van het tv-programma Kassa. 33% van de 10.000 stemmen die werden uitgebracht in de publieksverkiezing gingen naar de Nutella Cups, een type broodbeleg in portieverpakking dat ‘handig om mee te nemen, leuk op de ontbijttafel’ zou zijn. Ferrero werkt niet mee aan de prijsuitreiking van het Gouden Windei, omdat volgens de fabrikant de Nutella Cups niet misleidend zijn, aldus het persbericht van foodwatch.

windei

Prijs, duurzaamheid, gezondheid

Nutella Cups krijgt de award om verschillende redenen. Zo is de kiloprijs van het product €23,22, wat bijna drie keer zo duur is als een pot hazelnootpasta van 400 gram (€7,98 per kilo). Daarnaast bevat de pasta 56,3 gram suiker per 100 gram product. Foodwatch vermeldt het daarom niet verrassend te vinden dat producent Ferrero groot tegenstander is van het verplicht stellen van het voedselkeuzelogo Nutri-Score.

Volgens de organisatie past Nutella Cups bovendien niet in een wereld waarin de roep en noodzaak om minder plastic te gebruiken steeds sterker wordt. Op de verpakking staat geen informatie over de productie van de cups of een mogelijkheid om ze duurzaam in te zamelen. Het lijkt er daarnaast op dat Nutella Cups niet gemaakt zijn van gerecycled materiaal. Wel vermeldt de kartonnen verpakking waar ze in zitten het groene punt-logo. Dit logo betekent dat de producent financieel bijdraagt aan het afvalscheiding- en recyclesysteem Groene Punt. 

Andere winnaars

Tweede in de verkiezing werd Appelsientje Vers Geperst, met 31% van de stemmen. Het product geeft de indruk dat de appelsap gemaakt is van vers geperste appels, onder meer door de naam van het sap, de doorzichtige fles en de plaatsing in het koelschap van de supermarkt. In werkelijkheid bevat Appelsientje Vers Geperst sap uit concentraat en is het maandenlang houdbaar. Appelsientje neemt de kritiek ten harte en haalt de toevoeging 'Vers Geperst' van de verpakking.

De Be-Kind Protein reep kreeg 20% van de stemmen en werd daarmee derde in de verkiezing. Het tussendoortje van Mars doet zich volgens foodwatch voor als gezonde reep, terwijl het product voor de helft uit suiker en vet bestaat.

Zonnatura Groene Thee Açai werd vierde (11% van de stemmen). In de thee zit slechts 0,5% Açai. Philadelphia Truffel, dat 0,07% truffel bevat, kreeg de minste stemmen (5%).

Lees ook
Dirk, Jumbo en Kellogg’s kanshebbers voor Gouden Windei

Dirk, Jumbo en Kellogg’s kanshebbers voor Gouden Windei

Voedselwaakhond foodwatch maakt de genomineerden voor het Gouden Windei bekend: de prijs voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar. Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy, Pure Ambacht Ambachtelijke salade oma's aardappel-scharrelei van DIRK/Dekamarkt, en Kellogg’s All-Bran Fruit’n Fibre zijn de kanshebbers.

Universiteitsfonds Wageningen kondigt Feike Sijbesma Sustainable Innovation Award aan

Universiteitsfonds Wageningen kondigt Feike Sijbesma Sustainable Innovation Award aan

Het Universiteitsfonds Wageningen heeft een nieuwe, jaarlijks uit te reiken award aangekondigd: de Feike Sijbesma Sustainable Innovation Award. Dit is een stimuleringsprijs voor innovatieve ondernemers die zich richten op wereldwijde klimaat- en voedselzekerheidsvraagstukken en maximaal zeven jaar bezig zijn.

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren