Groeiende vleesvervangersindustrie vervangt vleesproductie niet

Foto: Pixabay

Ondanks de toenemende populariteit van vleesvervangers in Europa en de Verenigde Staten, neemt de vleesproductie niet af. Dat concludeert een onderzoek van de Rabobank naar de vooruitzichten van de verkoop van dierlijke eiwitten in 2020.

Volgens het rapport was ‘meer’ het sleutelwoord van de vleesvervangersindustrie in het afgelopen jaar. Vleesvervangers kregen meer media-aandacht, de omzet steeg in 2019 met 16 procent en er werden meer investeringen gedaan in de branche. Ook het aanbod van vleesvervangers breidde uit. Naar verwachting blijft de vraag naar vleesvervangers daarom ook stijgen in 2020. Producenten van vleesvervangers zullen echter het voedingsprofiel en de kwaliteit van de producten moeten blijven verbeteren om blijvende groei te verzekeren.

De groei binnen de vleesvervangers branche betekent dat de algehele verkoop van eiwitten stijgt. De vleesproductie binnen Europa en de Verenigde staten bleef namelijk stabiel of steeg licht, is te zien in het rapport. In Europa stijgt vooral de verkoop van varkensvlees en gevogelte, terwijl in de Verenigde Staten de productie van alle soorten vlees omhoog zal gaan. Vleesvervangers worden dus nog als aanvulling op het bestaande dieet gezien en niet als vervanging. Het jaar 2020 moet verder gaan uitwijzen wat voor effect de groei van vleesvervangers heeft op de vleesindustrie.

Lees ook
Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé gaat samenwerken met plantaardig eiwitleverancier Merit Functional Foods en diens technologiepartner Burcon Nutrascience voor de vervaardiging van verschillende soorten plantaardig eiwit. Het ontwikkelen van nieuwe plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel is een hoge prioriteit voor de Zwitserse foodgigant. Het vorig jaar opgerichte...

De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees

De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees

Dit jaar vindt voor de derde keer de Nationale Week Zonder Vlees plaats. Van 9 tot en met 15 maart worden consumenten aangemoedigd om geen vlees te eten. De vorige editie liet bij de supermarkten een stijging zien van de verkoop van vleesvervangers, maar er werd ook meer vlees verkocht.  Ook dit jaar hebben zich weer veel commerciële partijen...

Ojah introduceert veganistische ribben

Ojah introduceert veganistische ribben

Tijdens Food Ingredients Europe, een internationale vakbeurs voor de voedingsmiddelenindustrie, lanceert Ojah BV veganistische ribben. De vakbeurs vindt plaats van 3 tot 5 december in Parijs.