Groeiende vleesvervangersindustrie vervangt vleesproductie niet

Foto: Pixabay

Ondanks de toenemende populariteit van vleesvervangers in Europa en de Verenigde Staten, neemt de vleesproductie niet af. Dat concludeert een onderzoek van de Rabobank naar de vooruitzichten van de verkoop van dierlijke eiwitten in 2020.

Volgens het rapport was ‘meer’ het sleutelwoord van de vleesvervangersindustrie in het afgelopen jaar. Vleesvervangers kregen meer media-aandacht, de omzet steeg in 2019 met 16 procent en er werden meer investeringen gedaan in de branche. Ook het aanbod van vleesvervangers breidde uit. Naar verwachting blijft de vraag naar vleesvervangers daarom ook stijgen in 2020. Producenten van vleesvervangers zullen echter het voedingsprofiel en de kwaliteit van de producten moeten blijven verbeteren om blijvende groei te verzekeren.

De groei binnen de vleesvervangers branche betekent dat de algehele verkoop van eiwitten stijgt. De vleesproductie binnen Europa en de Verenigde staten bleef namelijk stabiel of steeg licht, is te zien in het rapport. In Europa stijgt vooral de verkoop van varkensvlees en gevogelte, terwijl in de Verenigde Staten de productie van alle soorten vlees omhoog zal gaan. Vleesvervangers worden dus nog als aanvulling op het bestaande dieet gezien en niet als vervanging. Het jaar 2020 moet verder gaan uitwijzen wat voor effect de groei van vleesvervangers heeft op de vleesindustrie.

Lees ook
Wat vindt u van vleesvervangers?

Wat vindt u van vleesvervangers?

Woensdag 14 augustus was het groot in het nieuws: vleesvervangers zijn bezig met een snelle opmars en de verkoop van vlees daalt. Reden voor ons als vakblad Vlees+ om te willen weten: hoe kijkt de branche naar deze ontwikkeling?

CBS kan daling vleesconsumptie niet bevestigen

CBS kan daling vleesconsumptie niet bevestigen

Het was een opzienbarend nieuwtje in komkommertijd: de vleesconsumptie in Nederland is met 9% gedaald. Dat meldde de NOS woensdagochtend; vele media namen het over. Opmerkelijk, want vorig jaar meldden Wakker Dier en de WUR teleurgesteld dat de Nederlandse vleesconsumptie al twee jaar niet meer daalde. En nu opeens wel? Onderwijl zouden de verkopen...

Programma ScaleUpFood moet jonge foodbedrijven helpen opschalen

Programma ScaleUpFood moet jonge foodbedrijven helpen opschalen

ScaleUpNation, Foodvalley NL en Rabobank starten samen een nieuw programma om jonge foodbedrijven te helpen opschalen. Het ScaleUpFood-programma moet geselecteerde jonge ‘scale-ups’ helpen bij het behalen van groei. ScaleUpFood wil de groeiuitdagingen van bedrijven adresseren door voortdurend onderzoek uit te voeren om de succesfactoren...