Groeiende vleesvervangersindustrie vervangt vleesproductie niet

Foto: Pixabay

Ondanks de toenemende populariteit van vleesvervangers in Europa en de Verenigde Staten, neemt de vleesproductie niet af. Dat concludeert een onderzoek van de Rabobank naar de vooruitzichten van de verkoop van dierlijke eiwitten in 2020.

Volgens het rapport was ‘meer’ het sleutelwoord van de vleesvervangersindustrie in het afgelopen jaar. Vleesvervangers kregen meer media-aandacht, de omzet steeg in 2019 met 16 procent en er werden meer investeringen gedaan in de branche. Ook het aanbod van vleesvervangers breidde uit. Naar verwachting blijft de vraag naar vleesvervangers daarom ook stijgen in 2020. Producenten van vleesvervangers zullen echter het voedingsprofiel en de kwaliteit van de producten moeten blijven verbeteren om blijvende groei te verzekeren.

De groei binnen de vleesvervangers branche betekent dat de algehele verkoop van eiwitten stijgt. De vleesproductie binnen Europa en de Verenigde staten bleef namelijk stabiel of steeg licht, is te zien in het rapport. In Europa stijgt vooral de verkoop van varkensvlees en gevogelte, terwijl in de Verenigde Staten de productie van alle soorten vlees omhoog zal gaan. Vleesvervangers worden dus nog als aanvulling op het bestaande dieet gezien en niet als vervanging. Het jaar 2020 moet verder gaan uitwijzen wat voor effect de groei van vleesvervangers heeft op de vleesindustrie.

Lees ook
Plantaardige Beyond Burger te koop bij AH

Plantaardige Beyond Burger te koop bij AH

Eerder deze week maakte het Amerikaanse bedrijf Beyond Meat bekend dat zijn net echte vleesloze hamburgers op het vasteland van Europa als eerste in de Belgische winkels van Delhaize en Albert Heijn te vinden zijn. Nederland blijft niet achter. Vanaf volgende week is de burger ook bij de Nederlandse Albert Heijns te koop. Ik proefde de burger...

Vleesverkoop stijgt in Week Zonder Vlees

Vleesverkoop stijgt in Week Zonder Vlees

Supermarkten verkochten tijdens de Week Zonder Vlees niet alleen meer vleesvervangers, maar ook meer vlees. Dat meldt Distrifood. In maart meldde de Stichting Nationale Week Zonder Vlees nog dat ze dit jaar hun ‘impact hebben verdubbeld’ ten opzichte van vorig jaar. De stichting meet dat aan het aantal deelnemers dat zich inschreef: 57.600....

Een op vier consumenten vindt namen voor vleesvervangers misleidend

Een op vier consumenten vindt namen voor vleesvervangers misleidend

In het schap voor vleesvervangers vind je onder andere vegetarische schnitzels, burgers, gehaktballen, kipstukjes en nog veel meer producten met een naam die lijkt op hun dierlijke voorbeeld. Uit een enquête blijkt dat 1 op de 4 consumenten vindt dat dit anders moet. Veel vleesvervangers dragen een vlees-gerelateerde naam, maar uit een enquête...