Groot congres over food in Bolsward
In de voormalige zuivelschool van Bolsward vindt op 5 oktober een congres over de toekomst van voedsel plaats. Frisian Foodture ’18 gaat over de uitdagingen waar boeren, de foodindustrie, de retail en het onderwijs op korte termijn voor komen te staan. De dag ervoor, 4 oktober, wordt er een grote reünie van de zuivelschool georganiseerd.
De Bolswarder Zuivelschool
Er is bewust gekozen voor de voormalige zuivelschool als locatie. "Overal in de foodbranche kom je mensen tegen die zijn afgestudeerd aan de Zuivelschool", vertelt Erik Kooistra, franchiser Jumbo supermarkten en één van de initiatiefnemers aan het Bolswards Nieuwsblad. "Die nemen nu prominente posities in binnen de keten. Mooi om die mensen weer eens terug te halen naar het hart van onze regio."
Frisian Foodture ’18
De andere initiatiefnemers zijn Sjoerd Galema (Melkveehouder en voorzitter van VNO NCW Friesland), Martin Wijnia (Van Hall Larenstein) en voorzitter Sjoerd IJdema (Partoer). Verschillende organisaties ondersteunen het congres. Het congres moet Bolsward en Friesland tonen als inspirerende, toonaangevende voedingsbodem voor food, foodproductie, -ontwikkeling, -onderwijs en –innovaties. Vijf onderwerpen staan centraal: voeding in relatie tot gezondheid, het verdienmodel en data, food waste & foodprint, zuivel en natuur inclusieve landbouw.
"Tegenwoordig vormen de boeren, de zuivelindustrie en alle food producerende bedrijven een enorme economische kracht in Noord Nederland. Dat inspireert tot dit initiatief", aldus IJdema in het Bolswards Nieuwsblad.
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Helft van de Nederlanders gebruikt wel eens voedingssupplementen
56% procent van de Nederlanders heeft in het afgelopen jaar een of meerdere voedingssupplementen gebruikt. Dat blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 5.000 Nederlanders.
Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente
Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.
Samenwerking FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer
FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer gaan samenwerken. Gezamenlijk gaan de bedrijven verder met het ontwikkelen van een lokale keten voor plantaardige zuivelalternatieven met een goed verdienmodel voor de boer.