Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Plastic flessen

Coca-Cola produceerde in 2017 3 miljoen ton plastic. Dat bedrijf en een aantal andere grootverbruikers van plastic verpakkingen voor de consumentenmarkt gaven openheid van zaken aan de Ellen MacArthur Foundation.

Coca-Cola maakt, volgens The Guardian, een vijfde van de plastic PET-flessen ter wereld. Per minuut rollen er 200.000 PET-flesjes van de band. Dat komt overeen met het gewicht van 15.000 blauwe vinvissen. De cijfers komen uit een rapport van de milieustichting Ellen MacArthur Foundation. Het is de eerste keer dat Coca-Cola deze gegevens openbaar maakt. Greenpeace berekende dat het frisdrankbedrijf 3.400 flesjes per seconde produceert. 

Plastic footprint

Coca-Cola is een van de 31 bedrijven die in een nieuw rapport van de milieustichting Ellen MacArthur Foundation inzicht geeft in zijn ‘plastic footprint'. Samen produceren deze 31 bedrijven 8 miljoen ton aan plastic verpakkingsmateriaal per jaar. Nestlé (1,7 miljoen ton) komt na Coca-Cola op de tweede plaats, en ook Danone (750.000 ton) en Mars (129.000 ton) durven zich bloot te geven. Het Nederlands-Britse Unilever produceerde ‘maar’ 610.000 ton plastic in 2017. 

Ellen MacArthur Foundation

De Ellen MacArthur Foundation is een Britse milieuorganisatie. De Foundation vroeg 150 bedrijven openheid van zaken te geven over de hoeveelheid plastic die ze gebruiken voor hun verpakkingen. Grote bedrijven als PepsiCo, H&M, L’Oréal, Walmart en Marks & Spencer gaven geen gehoor aan de oproep tot transparantie. “Het besluit van meer dan 30 bedrijven om hun jaarlijkse verpakkingsvolumes wel publiek openbaar te maken in het rapport is een belangrijke stap in de richting van betere transparantie,” laat de Foundation tevreden weten in The Independent.

Bron: Foodlog

Lees ook
Easyfairs: Bezoekers spreken vertrouwen uit in Empack Utrecht 2020

Easyfairs: Bezoekers spreken vertrouwen uit in Empack Utrecht 2020

Beursorganisator Easyfairs is klaar voor de organisatie van Empack Utrecht 2020. De vakbeurs voor de verpakkingsindustrie stond in eerste instantie gepland in maart, maar is vanwege het coronavirus verplaatst naar 15, 16 en 17 september 2020. Inmiddels heeft Easyfairs alle denkbare protocollen klaarstaan om verpakkingsprofessionals op een veilige en...

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...

Interview: Nestlé in coronatijd

Interview: Nestlé in coronatijd

De coronacrisis heeft ook voor grote fabrikanten allerlei consequenties. We spreken met Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur van Nestlé Nederland.  Net als zovelen, werkt Niggebrugge nu thuis. Met merken als KitKat, Nescafé, Maggi, Starbucks, Garden Gourmet en Wagner opereert Nestlé in allerlei categorieën voor...