Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Plastic flessen

Coca-Cola produceerde in 2017 3 miljoen ton plastic. Dat bedrijf en een aantal andere grootverbruikers van plastic verpakkingen voor de consumentenmarkt gaven openheid van zaken aan de Ellen MacArthur Foundation.

Coca-Cola maakt, volgens The Guardian, een vijfde van de plastic PET-flessen ter wereld. Per minuut rollen er 200.000 PET-flesjes van de band. Dat komt overeen met het gewicht van 15.000 blauwe vinvissen. De cijfers komen uit een rapport van de milieustichting Ellen MacArthur Foundation. Het is de eerste keer dat Coca-Cola deze gegevens openbaar maakt. Greenpeace berekende dat het frisdrankbedrijf 3.400 flesjes per seconde produceert. 

Plastic footprint

Coca-Cola is een van de 31 bedrijven die in een nieuw rapport van de milieustichting Ellen MacArthur Foundation inzicht geeft in zijn ‘plastic footprint'. Samen produceren deze 31 bedrijven 8 miljoen ton aan plastic verpakkingsmateriaal per jaar. Nestlé (1,7 miljoen ton) komt na Coca-Cola op de tweede plaats, en ook Danone (750.000 ton) en Mars (129.000 ton) durven zich bloot te geven. Het Nederlands-Britse Unilever produceerde ‘maar’ 610.000 ton plastic in 2017. 

Ellen MacArthur Foundation

De Ellen MacArthur Foundation is een Britse milieuorganisatie. De Foundation vroeg 150 bedrijven openheid van zaken te geven over de hoeveelheid plastic die ze gebruiken voor hun verpakkingen. Grote bedrijven als PepsiCo, H&M, L’Oréal, Walmart en Marks & Spencer gaven geen gehoor aan de oproep tot transparantie. “Het besluit van meer dan 30 bedrijven om hun jaarlijkse verpakkingsvolumes wel publiek openbaar te maken in het rapport is een belangrijke stap in de richting van betere transparantie,” laat de Foundation tevreden weten in The Independent.

Bron: Foodlog

Lees ook
Alle Unilever-merken moeten een maatschappelijk doel krijgen

Alle Unilever-merken moeten een maatschappelijk doel krijgen

‘Merken met een maatschappelijk doel groeien twee keer zo snel’, zegt CEO Alan Jope tegen het FD. Alle merken van Unilever moeten zo’n doel krijgen. Daarmee moet het bedrijf sneller gaan groeien. Unilever staat voor een flinke uitdaging. Jope’s voorganger Paul Polman beloofde de aandeelhouders sneller te groeien en de winstmarge...

Nieuwe fles voor Bavaria's 300e verjaardag

Nieuwe fles voor Bavaria's 300e verjaardag

Ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan zit Bavaria in een nieuw flesje. Owens-Illinois, Inc (OI) ontwikkelde de nieuwe donkerbruine fles. De fles heeft een lange, strakke hals met daarin het bekende Bavaria-kompas in embossing. Ook het etiket is aangepast en is nu Royal Blue.

Flatskin: papieren verpakking voor vlees

Flatskin: papieren verpakking voor vlees

Producenten zoeken naar manieren om minder plastic te gebruiken. In Duitsland is de Flatskin al gemeengoed; een verpakking voor vlees die grotendeels uit karton bestaat. Plastic heeft een groot imagoprobleem. 66% van de consumenten zegt minder plastic in verpakkingen te willen (IRI European Shopper Study). En de industrie komt hen tegemoet: in het...