Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Plastic flessen

Coca-Cola produceerde in 2017 3 miljoen ton plastic. Dat bedrijf en een aantal andere grootverbruikers van plastic verpakkingen voor de consumentenmarkt gaven openheid van zaken aan de Ellen MacArthur Foundation.

Coca-Cola maakt, volgens The Guardian, een vijfde van de plastic PET-flessen ter wereld. Per minuut rollen er 200.000 PET-flesjes van de band. Dat komt overeen met het gewicht van 15.000 blauwe vinvissen. De cijfers komen uit een rapport van de milieustichting Ellen MacArthur Foundation. Het is de eerste keer dat Coca-Cola deze gegevens openbaar maakt. Greenpeace berekende dat het frisdrankbedrijf 3.400 flesjes per seconde produceert. 

Plastic footprint

Coca-Cola is een van de 31 bedrijven die in een nieuw rapport van de milieustichting Ellen MacArthur Foundation inzicht geeft in zijn ‘plastic footprint'. Samen produceren deze 31 bedrijven 8 miljoen ton aan plastic verpakkingsmateriaal per jaar. Nestlé (1,7 miljoen ton) komt na Coca-Cola op de tweede plaats, en ook Danone (750.000 ton) en Mars (129.000 ton) durven zich bloot te geven. Het Nederlands-Britse Unilever produceerde ‘maar’ 610.000 ton plastic in 2017. 

Ellen MacArthur Foundation

De Ellen MacArthur Foundation is een Britse milieuorganisatie. De Foundation vroeg 150 bedrijven openheid van zaken te geven over de hoeveelheid plastic die ze gebruiken voor hun verpakkingen. Grote bedrijven als PepsiCo, H&M, L’Oréal, Walmart en Marks & Spencer gaven geen gehoor aan de oproep tot transparantie. “Het besluit van meer dan 30 bedrijven om hun jaarlijkse verpakkingsvolumes wel publiek openbaar te maken in het rapport is een belangrijke stap in de richting van betere transparantie,” laat de Foundation tevreden weten in The Independent.

Bron: Foodlog

Lees ook
Unilever stopt Solero’s in multipack zonder losse plastic wrapper

Unilever stopt Solero’s in multipack zonder losse plastic wrapper

In navolging van de Magnum pints van gerecycled plastic, komt Unilever nu met een volgend plastic-besparend product: de Solero ijsjes in het multipack zijn niet meer per stuk in plastic verpakt, maar zo uit de kartonnen verpakking te gebruiken. Dat schrijft Unilever in een persbericht.

Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé heeft de hulp ingeschakeld van een ‘Raad van Kinderen’. Deze Raad geeft Nestlé advies over wat het kan doen om kinderen in Nederland te helpen gezonder te eten. Recent kwam de Raad met adviezen, liet het voedingsmiddelenbedrijf afgelopen vrijdag weten via een persbericht.

Magnum lanceert ijsverpakkingen van gerecycled plastic

Magnum lanceert ijsverpakkingen van gerecycled plastic

Magnum lanceerde gister zijn eerste ijs-pints gemaakt van gerecyclede plastic verpakkingen. De ijsgigant is hiermee de eerste in de ijs-industrie die gebruik maakt van recyclebaar plastic.