Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Plastic flessen

Coca-Cola produceerde in 2017 3 miljoen ton plastic. Dat bedrijf en een aantal andere grootverbruikers van plastic verpakkingen voor de consumentenmarkt gaven openheid van zaken aan de Ellen MacArthur Foundation.

Coca-Cola maakt, volgens The Guardian, een vijfde van de plastic PET-flessen ter wereld. Per minuut rollen er 200.000 PET-flesjes van de band. Dat komt overeen met het gewicht van 15.000 blauwe vinvissen. De cijfers komen uit een rapport van de milieustichting Ellen MacArthur Foundation. Het is de eerste keer dat Coca-Cola deze gegevens openbaar maakt. Greenpeace berekende dat het frisdrankbedrijf 3.400 flesjes per seconde produceert. 

Plastic footprint

Coca-Cola is een van de 31 bedrijven die in een nieuw rapport van de milieustichting Ellen MacArthur Foundation inzicht geeft in zijn ‘plastic footprint'. Samen produceren deze 31 bedrijven 8 miljoen ton aan plastic verpakkingsmateriaal per jaar. Nestlé (1,7 miljoen ton) komt na Coca-Cola op de tweede plaats, en ook Danone (750.000 ton) en Mars (129.000 ton) durven zich bloot te geven. Het Nederlands-Britse Unilever produceerde ‘maar’ 610.000 ton plastic in 2017. 

Ellen MacArthur Foundation

De Ellen MacArthur Foundation is een Britse milieuorganisatie. De Foundation vroeg 150 bedrijven openheid van zaken te geven over de hoeveelheid plastic die ze gebruiken voor hun verpakkingen. Grote bedrijven als PepsiCo, H&M, L’Oréal, Walmart en Marks & Spencer gaven geen gehoor aan de oproep tot transparantie. “Het besluit van meer dan 30 bedrijven om hun jaarlijkse verpakkingsvolumes wel publiek openbaar te maken in het rapport is een belangrijke stap in de richting van betere transparantie,” laat de Foundation tevreden weten in The Independent.

Bron: Foodlog

Lees ook
Unilever opent nieuw Foods Innovation Center op de campus van Wageningen

Unilever opent nieuw Foods Innovation Center op de campus van Wageningen

Op vrijdag 6 december opende Koning Willem-Alexander het nieuwe Global Foods Innovation Center op de campus van de Wageningen Universiteit. Unilever koos voor een plek waar naast veel academisch talent ook jonge bedrijven zitten.

Nestlé voert in vijf landen Nutri-Score in

Nestlé voert in vijf landen Nutri-Score in

Nestlé zet vanaf begin 2020 het Nutri-Score label op hun producten in vijf Europese landen. In totaal zullen 5000 producten het onafhankelijke voedselkeuzelogo gaan voeren, waaraan te zien is hoe gezond een product is. In Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland zal Nestlé vanaf volgend jaar de Nutri-Score op hun producten...

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.