‘Heinz zet mogelijk hagelslag in etalage’

14 augustus 2013

PITTSBURGH - Het Heinz-concern houdt de Benelux-activiteiten (waaronder Roosvicee, De Ruijter, Venz en Honig) tegen het licht. Een aantal merken blijft in winstgevendheid achter en dat betekent investeren of verkopen.

Dat zeggen bankiers met korte lijnen naar Heinz, meldt de Telegraaf.  

Van de merken Roosvicee, Karvan Cevitam, De Ruijter, Venz, Brinta, Kwatta, Wijko Satésaus, Amoy en Honig zouden alleen de laatste 2 internationale schaalgrootte en potentie hebben.

“Hagelslag gaat niet onder een ketchup-paraplu opkomende markten veroveren. Het is vooral erg Nederlands”, zeggen de bankiers.

Heinz werd in juni voor 18 miljoen euro gekocht door Berkshire Hathaway (van Amerikaans zakenman Warren Buffett, die ook investeert in The Coca-Cola Company en in Tesco) en de Braziliaanse investeerder 3G Capital (ook eigenaar van Burger King en brouwer AB-Inbev).

Sindsdien wordt de stofkam gehanteerd. Dat bleek alleen al toen, nog in de maand van overname, afscheid werd genomen van William Johnson, die al 15 jaar Heinz-bestuursvoorzitter was. Zijn plaats werd ingenomen door Bernardo Hees, ex-Burger King en 3G-partner. Hees heeft bij Heinz inmiddels al 11 topmensen vervangen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?