Helft van Cargills cacao is nu traceerbaar

chocolade-pixabay

Agrifoodconcern Cargill heeft 50 procent van zijn cacao traceerbaar gemaakt. Dat heeft het bedrijf bereikt met een scala aan technologische oplossingen, waaronder digitale systemen die boeren en inkopers met elkaar verbinden, barcodes op cacaozakken, en systemen om kinderarbeid te monitoren.

Cargill deed die duurzaamheidsclaim in een Sustainability Progress Report over de jaren 2018-2019 dat het bedrijf onlangs publiceerde. Het rapport laat een duidelijke verbetering zien: waar eerder nog 35 procent van de door het bedrijf verwerkte cacao traceerbaar was, is dat nu 50 procent.

Technologie

Cargill ziet technologische oplossingen duidelijk als een van de belangrijkste manieren om een beter zicht te krijgen op hun keten. Het bedrijf noemt onder meer het toevoegen van barcodes op cacaozakken, het opzetten van Cooperative Management Systems (CMS) die een digitale interface vormen tussen de boer en de inkopers, en het boeren mogelijk te maken om digitaal te bankieren. Ook heeft Cargill met behulp van GPS polygon mapping het land in kaart gebracht van 72 procent van de boeren in hun keten. Het bedrijf gebruikt die informatie onder andere om ontbossing te monitoren.

Indirecte keten

Toch is het de vraag of al die technologische innovaties volledige transparantie mogelijk zullen maken. Een groot deel van de cacaoketen bestaat uit kleine, arme boeren en landarbeiders die vaak land in deelpacht hebben, en vele kleine tussenhandelaren. Het is zeer moeilijk, zo niet onmogelijk, om dat indirecte deel van de keten digitaal in beeld te krijgen. Uit een recent onderzoek van de Fairtrade Foundation blijkt dat dit soort boeren structureel buiten beeld blijven van initiatieven om armoede onder cacaoboeren te bestrijden.

Cargill probeert naar eigen zeggen ook zulke indirecte ketens in beeld te krijgen. Taco Terheijden, directeur duurzaamheid voor de cacao- en chocoladetak van Cargill, vertelde aan Foodnavigator dat het bedrijf zijn directe leveranciers vraagt procedures en gedragsregels in te stellen om sociale risico’s in de keten in kaart te brengen en tegen te gaan. Toch hoopt Terheijden de indirecte keten in de toekomst ook digitaal in beeld te krijgen: “Wanneer data bijna in real-time in de cloud terecht komt, geloven we dat die steeds meer open source wordt en iedereen er zijn voordeel mee kan doen. We willen zulke innovaties samen met onze partners in de komende jaren ook buiten onze directe ketens uitrollen.”

Lees ook
Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade is weer terug bij Fairtrade. Na 6 jaar geen Fairtrade keurmerk dragen, is het partnerschap tussen de partijen nu hernieuwd.

Tony’s Chocolonely krijgt eigen fabriek in België

Tony’s Chocolonely krijgt eigen fabriek in België

Chocolademerk Tony’s Chocolonely neemt de Belgische chocoladefabriek Althaea-De Laet over. Hiermee heeft de verkoper van fairtrade chocolade een eigen chocoladefabriek in handen en kan het voor het eerst zijn eigen chocoladerepen maken.

Cargill investeert in start-up Bflike

Cargill investeert in start-up Bflike

Start-up Bflike, ontwikkelaar van technologieën die resulteren in plantaardige vlees- en visproducten die zo veel mogelijk lijken op hun dierlijke tegenhangers, vindt in Cargill een nieuwe investeringspartner.