Holland Foodz neemt distributie Tony’s Chocolonely Fairtrade chocolademelk over

Tony’s Chocolonely Fairtrade chocolademelk

De distributie van Tony’s Chocolonely Fairtrade chocolademelk is per 1 januari 2018 (onder licentie) overgedragen aan het Nederlandse bedrijf Holland Foodz. Tony’s Chocolonely focust zich op het vermarkten van chocolade. De nieuwe distributeur richt zich op Tony’s zuiveltak en wil de mogelijkheden onderzoeken voor meer varianten chocolademelk van Tony’s Chocolonely.

Holland Foodz is de grootste producent van ambachtelijk gemaakt Oud-Hollands snoepgoed, zoals de Oosterhoutse Kaneelstok en Willem Stuvé nougat. De zuiveltak van het bedrijf is vijf keer zo groot. Holland Foodz is de grootste leverancier van koffiemelk in glas aan Nederlandse supermarkten en ontwikkelt en levert verschillende zuivelproducten voor de huismerken van supermarkten als Albert Heijn en Jumbo. Begin vorig jaar nam Holland Foodz biologisch zuivelbedrijf Vechtenaer uit het Overijsselse Hardenberg over.

"Met die overname hebben we de stap gezet naar biologische zuivel en kaas. Met de distributie van Tony’s Chocolademelk zetten we de volgende logische stap naar Fairtrade zuivelproducten", legt directeur-eigenaar Jan Harm Spijkervet van Holland Foodz uit. Voor de distributie heeft zijn bedrijf de benodigde Fairtrade certificering behaald.

Tony’s Chocolonely wil de distributie van zijn chocolademelk onderbrengen bij een gespecialiseerd bedrijf om de groei in dit specifieke segment te versnellen. De Amsterdamse chocolademaker bracht Tony’s chocolademelk eind 2012 op de markt gebracht. Terwijl Tony’s chocoladerepen bekend staan om hun bijzondere smaken, zoals karamel zeezout, is de chocolademelk nog in één smaak verkrijgbaar. Op dat vlak ziet Holland Foodz bijvoorbeeld kansen voor nieuwe productontwikkeling, maar ook in andere verpakkingstypes.

Lees ook
Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade is weer terug bij Fairtrade. Na 6 jaar geen Fairtrade keurmerk dragen, is het partnerschap tussen de partijen nu hernieuwd.

Europees Parlement: benaming plantaardige zuivel mag blijven

Europees Parlement: benaming plantaardige zuivel mag blijven

Plantaardige alternatieven voor zuivel mogen in hun naam termen als ‘alternatief voor kaas’ of ‘variatie op melk’ blijven hanteren. Het Europees Parlement heeft het voorstel over een verbod op ‘zuiveltermen’ ingetrokken.