Holland Foodz neemt distributie Tony’s Chocolonely Fairtrade chocolademelk over

Tony’s Chocolonely Fairtrade chocolademelk

De distributie van Tony’s Chocolonely Fairtrade chocolademelk is per 1 januari 2018 (onder licentie) overgedragen aan het Nederlandse bedrijf Holland Foodz. Tony’s Chocolonely focust zich op het vermarkten van chocolade. De nieuwe distributeur richt zich op Tony’s zuiveltak en wil de mogelijkheden onderzoeken voor meer varianten chocolademelk van Tony’s Chocolonely.

Holland Foodz is de grootste producent van ambachtelijk gemaakt Oud-Hollands snoepgoed, zoals de Oosterhoutse Kaneelstok en Willem Stuvé nougat. De zuiveltak van het bedrijf is vijf keer zo groot. Holland Foodz is de grootste leverancier van koffiemelk in glas aan Nederlandse supermarkten en ontwikkelt en levert verschillende zuivelproducten voor de huismerken van supermarkten als Albert Heijn en Jumbo. Begin vorig jaar nam Holland Foodz biologisch zuivelbedrijf Vechtenaer uit het Overijsselse Hardenberg over.

"Met die overname hebben we de stap gezet naar biologische zuivel en kaas. Met de distributie van Tony’s Chocolademelk zetten we de volgende logische stap naar Fairtrade zuivelproducten", legt directeur-eigenaar Jan Harm Spijkervet van Holland Foodz uit. Voor de distributie heeft zijn bedrijf de benodigde Fairtrade certificering behaald.

Tony’s Chocolonely wil de distributie van zijn chocolademelk onderbrengen bij een gespecialiseerd bedrijf om de groei in dit specifieke segment te versnellen. De Amsterdamse chocolademaker bracht Tony’s chocolademelk eind 2012 op de markt gebracht. Terwijl Tony’s chocoladerepen bekend staan om hun bijzondere smaken, zoals karamel zeezout, is de chocolademelk nog in één smaak verkrijgbaar. Op dat vlak ziet Holland Foodz bijvoorbeeld kansen voor nieuwe productontwikkeling, maar ook in andere verpakkingstypes.

Lees ook
Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

Met een miniem verschil zit nieuwkomer De Vegetarische Slager Tony’s Chocolonely op de hielen, maar het is het chocolademerk dat voor de vierde keer met de eer van meest duurzame merk van Nederland mag strijken.

Plantaardige zuivel, en dan vooral die met haver, steeds populairder

Plantaardige zuivel, en dan vooral die met haver, steeds populairder

Zuivel op basis van plantaardige ingrediënten wint aan populariteit, met haver als grootste groeier in Nederland. Dat blijkt uit een insight van ABN Amro.

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Volgens de organisatie Slave Free Chocolate voldoet Tony's Chocolonely niet meer aan de voorwaarden om bestempeld te worden als chocolade die zonder illegale arbeid is geproduceerd. Sinds een paar maanden staat het Nederlandse merk niet meer op de lijst van de Amerikaanse NGO.