Industrie start imagocampagne voor plastic

Nederlandse producenten van kunststof en rubber slaan de handen ineen voor een campagne die het slechte imago van plastic moet veranderen. ‘Nederlanders denken voornamelijk aan de negatieve aspecten van plastic.’

Hoor je tegenwoordig het woord ‘plastic’ in de media, dan is het altijd verbonden met een probleem. Een plasticsoep doodt zeedieren en verstoort ecosystemen. Microplastics zwerven door ons lichaam, de bodem en zelfs de lucht. Maar dat plastic niet verdwijnt heeft natuurlijk een reden: het is een ongelofelijk nuttig materiaal dat moeilijk op een duurzame manier te vervangen is.

Dat nut is wat Rethink graag wil benadrukken. Dit initiatief van de plastic- en rubberproducerende industrie is in 2017 opgericht met het doel het negatieve beeld over plastic bij te schaven, bijvoorbeeld door de nadruk te leggen op de verduurzaming van het materiaal. Zonder plastic functioneert onze wereld niet, is de strekking. Met de campagne die nu van start is gegaan wil Rethink een aantal ‘fabels’ over de negatieve impact van plastic de wereld uit helpen. Zo zijn plastic tasjes duurzamer dan de huidige alternatieven en komt slechts 2% van de plasticsoep uit Europa, beweert Rethink.

‘Een groot deel van de Nederlanders denkt dat plastic bij geen enkel product onmisbaar is,’ aldus Theo Stijnen, directeur van PlasticsEurope Netherlands. ‘Mensen associëren plastic vaak met de Plasticsoep. Natuurlijk zijn wij, vanuit de plastics industrie, ook bezorgd over plastic in het milieu. Daarom zijn we begonnen met Rethink: een initiatief waarin we het voortouw nemen om onze maatschappij te verduurzamen en milieuvervuiling aan te pakken.’

Lees ook
RePETitive Packaging maakt compleet recyclebare drinkverpakking

RePETitive Packaging maakt compleet recyclebare drinkverpakking

Veel drinkpakjes en de zakjes van bijvoorbeeld Capri Sun zijn, door het laagje aluminium aan de binnenkant, slecht te recyclen. Het consortium RePETitive Packaging is bezig met de realisatie van een nieuw soort drinkverpakking. De herbruikbare pouch bestaat uit alleen PET, en is dus makkelijk te recyclen. Onder de naam RePETitive Packaging heeft Searious...

Bioplastics: de stand van zaken na het Plastic Pact

Bioplastics: de stand van zaken na het Plastic Pact

In februari presenteerde staatssecretaris Van Veldhoven het zogenoemde Plastic Pact. Tientallen bedrijven committeerden zich aan ambitieuze recyclingdoelstellingen om de planeet te redden. Slecht nieuws voor biobased plastics, want omdat die op dit moment lang niet allemaal gerecycled worden, staan ze de recyclingambities in de weg. Hoe zit het nu met...

'Kunststofketen nog lang niet circulair'

'Kunststofketen nog lang niet circulair'

Het KIDV presenteerde afgelopen januari een reeks modellen, tools en verbeteropties die bedrijven die het Plastic Pact hebben getekend hard nodig hebben. We behoren tot de koplopers op het gebied van kunststofrecycling, maar er zit spanning tussen de kwantiteit en de kwaliteit,’ zegt Marieke Brouwer van Wageningen Food & Biobased Research...