ING: ‘Arbeidsmarktkrapte vraagt creativiteit van voedingsbedrijven’

Werk in visbedrijf (unsplash)

De arbeidsmarktkrapte remt de groei van voedingsbedrijven. Dat vraagt maximale creativiteit van ondernemers bij het binden van personeel om toekomstige groei veilig te stellen, schrijft Ceel Elemans, Sector Banker Food bij ING.

Het CBS meldt dat de arbeidsmarkt in het vierde kwartaal van 2021 verder is verkrapt en volgens economen houdt deze situatie nog even aan. Dat dwingt ondernemers op een andere manier te kijken naar hun bedrijfsvoering, zegt Elemans. De loonkosten in de voedingsindustrie stijgen en robotisering kan hierbij een oplossing zijn. Daarom is er sterke behoefte aan vakmensen en technisch en IT-personeel.

Daarnaast zegt Elemans dat jonge toetreders op de arbeidsmarkt duurzaamheid belangrijker vinden dan de gemiddelde werknemer. “Een bedrijf in de voedingsindustrie kan vrij eenvoudig aangeven hoe het bijdraagt aan duurzamere voedingsproductie. Daarmee speelt het in op zowel de behoefte van de samenleving als op die van het eigen personeel en nieuw talent.”

Lees het volledige artikel hier.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Thema's
Lees ook
Kabinet zoekt oplossingen voor personeelstekort

Kabinet zoekt oplossingen voor personeelstekort

Het personeelstekort blijft een probleem volgens het kabinet. Op korte termijn neemt de krapte op de arbeidsmarkt iets af vanwege verminderde economische groei. Maar veel vacatures blijven open en op de langere termijn blijft het personeelstekort een structureel probleem in een aantal sectoren zoals het onderwijs, techniek en ICT.

ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

Gert Jan Braam, Sector specialist Industry van ING Sector Banking signaleert een al langer dalende trend in de productie van de Nederlandse industrie en een tweedeling binnen de sector.

Meer vraag naar biologische melk

Meer vraag naar biologische melk

Volgens Wageningen University & Research groeide de biologische landbouw de afgelopen jaren. Jan Willem van den Berg, Sector specialist Agri bij ING Sector Banking, reageert op dit onderzoek. “Prijsbewuste consument kiest vaker voor biologische melk”.