Jumbo geeft biopompoenen, courgettes en gember een laseretiket

EVMI_Jumbo_Natural Branding

Supermarktketen Jumbo maakt een begin met het verminderen van de plasticberg. Vanaf deze zomer krijgen de biologische producten in de winkel een laseretiket. Bovendien gaat Jumbo de klanten vertellen hoeveel ze er van moeten eten én hoe ze hun groenten lekker kunnen klaarmaken. Aan alle kanten OK dus.

Door Cécile Janssen - Foodlog

"Jumbo boekt opnieuw flink vooruitgang in de verduurzaming van het aanbod Nederlandse aardappelen, groenten en fruit (AGF) en met haar inspanningen op het gebied van gezond en lekker eten," klinkt het in het persbericht.

De Veghelse supermarktketen kondigt aan vanaf deze zomer de biologische flespompoenen, gember en courgettes te voorzien van een 'natuurlijk etiket'. Het door velen verfoeide knisperplastic om biogisch producten wordt ingeruild voor een behandeling met lasertechniek die de aanduiding 'biologisch product' rechtstreeks op de groente aanbrengt. Uiteraard zonder verlies aan smaak, geur of houdbaarheid, bezweert de super. En mogelijk ter vermijding van eventuele 'plastic attacks'. Het natuurlijke etiket, 'natural branding', is overigens niet nieuw: in Nederland ging Hoogvliet en in België Delhaize Jumbo al voor.

Om klanten bovendien te helpen bij het maken van een gezonde en duurzame keuze, start Jumbo de campagne #grillenmetgroenten, in samenwerking met Natuur & Milieu. Als het aan Jumbo ligt, barbecuen we deze zomer niet meer met vlees, maar met groente en fruit. Op de nog wel verpakte groenten gaat Jumbo bovendien vermelden welk deel die uitmaken van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid en hoe je er mee kunt variëren.

Last but not least heeft Jumbo zich voorgenomen het aandeel Nederlandse producten op de groentenafdeling met een PlanetProof-certificering nog dit jaar uit te breiden naar 80% van het assortiment. Voor eind 2019 moet dat voor 100% van de aardappelen, groente en fruit het geval zijn, belooft Jumbo. PlanetProof is de nieuwe naam voor wat voorheen Milieukeur heette. Producten met dit keurmerk zijn geteeld onder wat milieuvriendelijkere omstandigheden en de telers zijn gecertificeerd.

Klaas de Boer, directeur Buying & Merchandise Vers a.i. bij Jumbo: “We zijn trots op de stappen die we zetten in het aanbieden van duurzame AGF-producten. Klanten letten steeds meer op milieu en gezondheid bij de keuze van producten. En bij Jumbo vinden we het belangrijk om zuinig te zijn op de wereld om ons heen. Daarom helpen we onze klanten om op een makkelijke manier een duurzame, lekkere en gezonde keuze te maken. Daar werken we dag in dag uit aan, samen met (keten)partners.”

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Fusie Dutch Seaweed Group en SeaweedTech

Fusie Dutch Seaweed Group en SeaweedTech

Dutch Seaweed Group en SeaweedTech hebben besloten om samen verder te gaan, nadat de bedrijven eerst een tijd samen hebben gewerkt. Het is nog niet bekend of er een nieuwe naam komt voor de gefuseerde bedrijven.

Consumenten kopen meer biologische producten

Consumenten kopen meer biologische producten

Afgelopen jaar kozen consumenten vaker voor biologisch. Volgens een analyse van GfK gaven consumenten in 2022 36 procent meer uit aan biologische producten. GfK presenteerde het onderzoek afgelopen week tijdens de Biobeurs.

Lidl 3 sterren Beter Leven-kaas verkozen tot biologisch product van het jaar

Lidl 3 sterren Beter Leven-kaas verkozen tot biologisch product van het jaar

Lidl’s biologische kaas met het 3 sterren Beter Leven-keurmerk is op de Biobeurs verkozen tot biologische product van het jaar. De jury verkoos het product als winnaar omdat Lidl nog een stap verder gaat dan biologisch. De koeien krijgen meer ruimte om natuurlijk verdrag te vertonen en er is aandacht voor het milieu, zoals een rijker grasland en lokaal...