Jumbo geeft biopompoenen, courgettes en gember een laseretiket
Supermarktketen Jumbo maakt een begin met het verminderen van de plasticberg. Vanaf deze zomer krijgen de biologische producten in de winkel een laseretiket. Bovendien gaat Jumbo de klanten vertellen hoeveel ze er van moeten eten én hoe ze hun groenten lekker kunnen klaarmaken. Aan alle kanten OK dus.
Door Cécile Janssen - Foodlog
"Jumbo boekt opnieuw flink vooruitgang in de verduurzaming van het aanbod Nederlandse aardappelen, groenten en fruit (AGF) en met haar inspanningen op het gebied van gezond en lekker eten," klinkt het in het persbericht.
De Veghelse supermarktketen kondigt aan vanaf deze zomer de biologische flespompoenen, gember en courgettes te voorzien van een 'natuurlijk etiket'. Het door velen verfoeide knisperplastic om biogisch producten wordt ingeruild voor een behandeling met lasertechniek die de aanduiding 'biologisch product' rechtstreeks op de groente aanbrengt. Uiteraard zonder verlies aan smaak, geur of houdbaarheid, bezweert de super. En mogelijk ter vermijding van eventuele 'plastic attacks'. Het natuurlijke etiket, 'natural branding', is overigens niet nieuw: in Nederland ging Hoogvliet en in België Delhaize Jumbo al voor.
Om klanten bovendien te helpen bij het maken van een gezonde en duurzame keuze, start Jumbo de campagne #grillenmetgroenten, in samenwerking met Natuur & Milieu. Als het aan Jumbo ligt, barbecuen we deze zomer niet meer met vlees, maar met groente en fruit. Op de nog wel verpakte groenten gaat Jumbo bovendien vermelden welk deel die uitmaken van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid en hoe je er mee kunt variëren.
Last but not least heeft Jumbo zich voorgenomen het aandeel Nederlandse producten op de groentenafdeling met een PlanetProof-certificering nog dit jaar uit te breiden naar 80% van het assortiment. Voor eind 2019 moet dat voor 100% van de aardappelen, groente en fruit het geval zijn, belooft Jumbo. PlanetProof is de nieuwe naam voor wat voorheen Milieukeur heette. Producten met dit keurmerk zijn geteeld onder wat milieuvriendelijkere omstandigheden en de telers zijn gecertificeerd.
Klaas de Boer, directeur Buying & Merchandise Vers a.i. bij Jumbo: “We zijn trots op de stappen die we zetten in het aanbieden van duurzame AGF-producten. Klanten letten steeds meer op milieu en gezondheid bij de keuze van producten. En bij Jumbo vinden we het belangrijk om zuinig te zijn op de wereld om ons heen. Daarom helpen we onze klanten om op een makkelijke manier een duurzame, lekkere en gezonde keuze te maken. Daar werken we dag in dag uit aan, samen met (keten)partners.”
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
HAK gaat over op biologisch voor alle lokale groenten en peulvruchten
HAK wil in 2027 volledig zijn overgestapt op biologische teelt voor alle groenten en peulvruchten uit Nederland. Dat staat in het recent gepubliceerde ‘Groene Akkerplan’ van HAK, een actieplan dat de groente- en peulvruchtenfabrikant volgt om de teelt verder te verduurzamen.
Biologisch landbouwareaal in 2022 opnieuw gegroeid
In 2022 is het biologisch landbouwareaal gegroeid naar 79.853 hectare (exclusief grond in omschakeling), blijkt uit nieuwe jaarcijfers van Skal Biocontrole, de toezichthouder van de biologische sector. Daarmee komt het aandeel biologisch landbouwareaal op 4,4%. De sector groeit hiermee voor het zevende jaar op rij.
Overheid stelt 26 miljoen euro beschikbaar voor biologische productie en consumptie
Half december presenteerde Piet Adema, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het actieplan ‘Groei van biologische productie en consumptie’ aan de Tweede Kamer. Voor dit plan stelt de minister in 2023 en 2024 26 miljoen euro beschikbaar uit het transitiefonds.