Jumbo geeft biopompoenen, courgettes en gember een laseretiket

EVMI_Jumbo_Natural Branding

Supermarktketen Jumbo maakt een begin met het verminderen van de plasticberg. Vanaf deze zomer krijgen de biologische producten in de winkel een laseretiket. Bovendien gaat Jumbo de klanten vertellen hoeveel ze er van moeten eten én hoe ze hun groenten lekker kunnen klaarmaken. Aan alle kanten OK dus.

Door Cécile Janssen - Foodlog

"Jumbo boekt opnieuw flink vooruitgang in de verduurzaming van het aanbod Nederlandse aardappelen, groenten en fruit (AGF) en met haar inspanningen op het gebied van gezond en lekker eten," klinkt het in het persbericht.

De Veghelse supermarktketen kondigt aan vanaf deze zomer de biologische flespompoenen, gember en courgettes te voorzien van een 'natuurlijk etiket'. Het door velen verfoeide knisperplastic om biogisch producten wordt ingeruild voor een behandeling met lasertechniek die de aanduiding 'biologisch product' rechtstreeks op de groente aanbrengt. Uiteraard zonder verlies aan smaak, geur of houdbaarheid, bezweert de super. En mogelijk ter vermijding van eventuele 'plastic attacks'. Het natuurlijke etiket, 'natural branding', is overigens niet nieuw: in Nederland ging Hoogvliet en in België Delhaize Jumbo al voor.

Om klanten bovendien te helpen bij het maken van een gezonde en duurzame keuze, start Jumbo de campagne #grillenmetgroenten, in samenwerking met Natuur & Milieu. Als het aan Jumbo ligt, barbecuen we deze zomer niet meer met vlees, maar met groente en fruit. Op de nog wel verpakte groenten gaat Jumbo bovendien vermelden welk deel die uitmaken van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid en hoe je er mee kunt variëren.

Last but not least heeft Jumbo zich voorgenomen het aandeel Nederlandse producten op de groentenafdeling met een PlanetProof-certificering nog dit jaar uit te breiden naar 80% van het assortiment. Voor eind 2019 moet dat voor 100% van de aardappelen, groente en fruit het geval zijn, belooft Jumbo. PlanetProof is de nieuwe naam voor wat voorheen Milieukeur heette. Producten met dit keurmerk zijn geteeld onder wat milieuvriendelijkere omstandigheden en de telers zijn gecertificeerd.

Klaas de Boer, directeur Buying & Merchandise Vers a.i. bij Jumbo: “We zijn trots op de stappen die we zetten in het aanbieden van duurzame AGF-producten. Klanten letten steeds meer op milieu en gezondheid bij de keuze van producten. En bij Jumbo vinden we het belangrijk om zuinig te zijn op de wereld om ons heen. Daarom helpen we onze klanten om op een makkelijke manier een duurzame, lekkere en gezonde keuze te maken. Daar werken we dag in dag uit aan, samen met (keten)partners.”

Lees ook
Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Gemeente Rotterdam start recycling pilots met Unilever en OBBOTEC

Gemeente Rotterdam start recycling pilots met Unilever en OBBOTEC

Gemeente Rotterdam brengt verschillende partijen samen om te werken aan innovatieve oplossingen voor moeilijk te recyclen plastic verpakkingen. In verschillende pilots testen de partijen een nieuwe recycling technologie. Die vinden plaats in de nieuwe faciliteit van OBBOTEC in Plant One Rotterdam. In geval de pilots succesvol zijn, wordt het mogelijk...

Afgekeurde bananen geschikt als grondstof voor bioafbreekbare plastics

Afgekeurde bananen geschikt als grondstof voor bioafbreekbare plastics

Reststromen van de bananenteelt zijn uitstekend geschikt als grondstof voor biologisch afbreekbare plastics. Dit concluderen onderzoekers van Wageningen University & Research. Het gaat om 15 tot 20 procent van de totale bananenproductie in Colombia.