Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo Visconserven MSC

Beeld: Jumbo

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen. 

"Jumbo heeft als uitgangspunt dat producten geproduceerd moeten worden met zorg voor mens, dier en milieu",  laat de supermarktketen weten in het persbericht. Om dat te waarborgen, neemt de supermarkt steeds meer producten met een keurmerk op in het aanbod, zodat klanten kunnen kiezen voor vis die afkomstig is uit duurzame visserij (MSC) of van een verantwoorde kwekerij (ASC). 

'Stand in het schap'-onderzoek

Juni 2019 deed de Marine Stewardship Council (MSC) onderzoek naar het aanbod van gecertificeerde vis in de supermarkt. Uit dit ‘Stand van het schap’-onderzoek bleek dat het conservenschap achterbleef in het gebruik van gecertificeerde vangst (48%) ten opzichte van vers (82%) en diepvries (94%).

“Sindsdien is het schap volop in beweging,” zegt Hidde van Kersen, Program Director Benelux bij MSC. “We zien een aanhoudende stijging in het gebruik van het MSC-keurmerk, waarbij deze stap van Jumbo flinke impact heeft. Het is immers ingewikkeld om een volledig gecertificeerd assortiment conserven op te zetten; dat geldt met name voor tonijn en sardines. We zijn daarom erg blij dat het Jumbo is gelukt. Zo heeft de consument weer meer opties om met een bewuste productkeuze de duurzame visserij te steunen.”

Duurzame keuze

“We zien dat klanten steeds vaker een bewuste keuze maken,” zegt Olaf de Boer, directeur Commercie bij Jumbo. “Met deze productintroductie helpen we onze klanten om een duurzame én betaalbare keuze te maken. We verkopen bij Jumbo nu bijna uitsluitend duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis of vis die groen op de VISwijzer is. Van ons huismerk verse vis, diepvriesvis en gerookte vis heeft 96% het ASC- of MSC-keurmerk. Daar zijn we trots op, net zoals op het feit dat we nu een eigen lijn vis in blik hebben met het MSC-keurmerk.”

De nieuwe lijn visconserven bestaat uit acht verschillende producten: vier tonijnvarianten (water, zonnebloemolie, olijfolie, met groenten in tomatensaus), ansjovis, roze zalm, haring in tomatensaus en sardines. 

 

Lees ook
Eerlijke prijs voor vlees

Eerlijke prijs voor vlees

Nederlanders betalen te weinig voor vlees. Dat is de stelling van TAPPC. Deze coalitie pleit voor een 'eerlijke' prijs voor vlees waarin ook de maatschappelijke kosten zijn meegerekend. Minister Carola Schouten staat hier voor open. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Onduidelijkheden rondom vissenwelzijn

Onduidelijkheden rondom vissenwelzijn

Supermarkten, visserij- en viskwekerijwetgeving en bestaande viskeurmerken besteden te weinig aandacht aan vissenwelzijn. Dat stelt de Dierenbescherming in een persbericht. Eerder nomineerde Wakker Dier keurmerken MSC en ASC al voor de Liegebeest van het jaar-verkiezing. MSC reageert met: "MSC zet zich in voor de strijd tegen overbevissing en voor bescherming...

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...