Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo Visconserven MSC

Beeld: Jumbo

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen. 

"Jumbo heeft als uitgangspunt dat producten geproduceerd moeten worden met zorg voor mens, dier en milieu",  laat de supermarktketen weten in het persbericht. Om dat te waarborgen, neemt de supermarkt steeds meer producten met een keurmerk op in het aanbod, zodat klanten kunnen kiezen voor vis die afkomstig is uit duurzame visserij (MSC) of van een verantwoorde kwekerij (ASC). 

'Stand in het schap'-onderzoek

Juni 2019 deed de Marine Stewardship Council (MSC) onderzoek naar het aanbod van gecertificeerde vis in de supermarkt. Uit dit ‘Stand van het schap’-onderzoek bleek dat het conservenschap achterbleef in het gebruik van gecertificeerde vangst (48%) ten opzichte van vers (82%) en diepvries (94%).

“Sindsdien is het schap volop in beweging,” zegt Hidde van Kersen, Program Director Benelux bij MSC. “We zien een aanhoudende stijging in het gebruik van het MSC-keurmerk, waarbij deze stap van Jumbo flinke impact heeft. Het is immers ingewikkeld om een volledig gecertificeerd assortiment conserven op te zetten; dat geldt met name voor tonijn en sardines. We zijn daarom erg blij dat het Jumbo is gelukt. Zo heeft de consument weer meer opties om met een bewuste productkeuze de duurzame visserij te steunen.”

Duurzame keuze

“We zien dat klanten steeds vaker een bewuste keuze maken,” zegt Olaf de Boer, directeur Commercie bij Jumbo. “Met deze productintroductie helpen we onze klanten om een duurzame én betaalbare keuze te maken. We verkopen bij Jumbo nu bijna uitsluitend duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis of vis die groen op de VISwijzer is. Van ons huismerk verse vis, diepvriesvis en gerookte vis heeft 96% het ASC- of MSC-keurmerk. Daar zijn we trots op, net zoals op het feit dat we nu een eigen lijn vis in blik hebben met het MSC-keurmerk.”

De nieuwe lijn visconserven bestaat uit acht verschillende producten: vier tonijnvarianten (water, zonnebloemolie, olijfolie, met groenten in tomatensaus), ansjovis, roze zalm, haring in tomatensaus en sardines. 

 

Lees ook
Heerschap Groep gaat samenwerken met Albert Heijn

Heerschap Groep gaat samenwerken met Albert Heijn

Heerschap Groep gaat samenwerken met Albert Heijn. Niet alleen gaan vijf van de zes Jumbo Heerschap winkels over op de Albert Heijn-formule. Ook worden ambachtelijke producten van Bakkerij Heerschap toe gevoegd aan het Streeckgenoten-assortiment van Albert Heijn.

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...