Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo Visconserven MSC

Beeld: Jumbo

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen. 

"Jumbo heeft als uitgangspunt dat producten geproduceerd moeten worden met zorg voor mens, dier en milieu",  laat de supermarktketen weten in het persbericht. Om dat te waarborgen, neemt de supermarkt steeds meer producten met een keurmerk op in het aanbod, zodat klanten kunnen kiezen voor vis die afkomstig is uit duurzame visserij (MSC) of van een verantwoorde kwekerij (ASC). 

'Stand in het schap'-onderzoek

Juni 2019 deed de Marine Stewardship Council (MSC) onderzoek naar het aanbod van gecertificeerde vis in de supermarkt. Uit dit ‘Stand van het schap’-onderzoek bleek dat het conservenschap achterbleef in het gebruik van gecertificeerde vangst (48%) ten opzichte van vers (82%) en diepvries (94%).

“Sindsdien is het schap volop in beweging,” zegt Hidde van Kersen, Program Director Benelux bij MSC. “We zien een aanhoudende stijging in het gebruik van het MSC-keurmerk, waarbij deze stap van Jumbo flinke impact heeft. Het is immers ingewikkeld om een volledig gecertificeerd assortiment conserven op te zetten; dat geldt met name voor tonijn en sardines. We zijn daarom erg blij dat het Jumbo is gelukt. Zo heeft de consument weer meer opties om met een bewuste productkeuze de duurzame visserij te steunen.”

Duurzame keuze

“We zien dat klanten steeds vaker een bewuste keuze maken,” zegt Olaf de Boer, directeur Commercie bij Jumbo. “Met deze productintroductie helpen we onze klanten om een duurzame én betaalbare keuze te maken. We verkopen bij Jumbo nu bijna uitsluitend duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis of vis die groen op de VISwijzer is. Van ons huismerk verse vis, diepvriesvis en gerookte vis heeft 96% het ASC- of MSC-keurmerk. Daar zijn we trots op, net zoals op het feit dat we nu een eigen lijn vis in blik hebben met het MSC-keurmerk.”

De nieuwe lijn visconserven bestaat uit acht verschillende producten: vier tonijnvarianten (water, zonnebloemolie, olijfolie, met groenten in tomatensaus), ansjovis, roze zalm, haring in tomatensaus en sardines. 

 

Lees ook
Transitie naar gezonder en duurzamer voedselaanbod noodzakelijk

Transitie naar gezonder en duurzamer voedselaanbod noodzakelijk

De voedingsindustrie moet veranderen en met een duurzamer en gezonder aanbod komen. Daarvoor pleit keynote speaker Jaap Seidell tijdens zijn lezing op de tweede dag van Food Technology. “We hebben ons kapot geïnnoveerd aan producten voor kinderen, maar het zijn allemaal producten die ze eigenlijk niet zouden moeten eten.”

Educatief Programma Floriade doet oproep naar vraagstukken rondom duurzaamheid

Educatief Programma Floriade doet oproep naar vraagstukken rondom duurzaamheid

Onderwijsinstituut Aeres is voor het Educatief Programma Floriade op zoek naar vraagstukken en projecten rondom duurzaamheid, waar leerlingen en studenten mee aan de slag kunnen gaan, met als doel om jonge mensen te interesseren in duurzaamheidsthema’s (waaronder voeding en gezondheid).

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...