Jumbo past 'sap' in webshop aan

vruchtensap

Jumbo verkoopt in haar webshop niet langer vruchtendranken en nectars onder de categorie ‘sap’. Tegen deze categorie-indeling had Foodwatch een klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie lopen.

100 procent vruchtensap

Sap is een beschermde term voor producten die voor 100 procent uit vruchtensap bestaan. Veel dranken die Jumbo in de categorie ‘sap’ verkocht, bestonden vooral uit suikerwater met vaak maar een kleine hoeveelheid sap. Zo verkocht Jumbo onder de categorie ‘ongekoeld sap’ Jumbo Helder granaatappel acai, een drank met welgeteld 0,01 procent granaatappelsap en 0,01 procent acaibessensap.

Klacht Reclame Code Commissie

Foodwatch vindt dit misleidend en diende daarom een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Deze commissie honoreerde de klacht in eerste instantie niet. Foodwatch ging daarom verder procederen.

Sap, dranken

Jumbo heeft nu besloten de webshop toch aan te passen. De categorie ‘sap’ is veranderd in ‘sap, dranken’. Zowel Albert Heijn als Plus maakten in hun webshops dezelfde fout, maar pasten dit vorige maand vrij snel aan nadat Foodwatch de klacht indiende. Alle drie de klachtenprocedures van Foodwatch zijn daarom stopgezet.

Lees ook:

Lees ook
Ruim 80% toename in webwinkels voedingssector sinds coronacrisis

Ruim 80% toename in webwinkels voedingssector sinds coronacrisis

Het aantal webwinkels in de voedingssector is sinds 2020 toegenomen met ruim 80%, meldt het CBS. Er zijn in de voedingssector 7425 bedrijven met een webwinkel actief. In 2020 waren dat er 4050.

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Vers van de pers | Circulaire sinaasappelschillen

Vers van de pers | Circulaire sinaasappelschillen

Pers je een verse jus in de supermarkt en gooi je bij je volgende bezoek een feeststol in je winkelmandje, dan bestaat de kans dat de sinaasappelschillen van het sapje uiteindelijk in die stol zijn beland.  Hoe dan? Sinds kort werkt orangeadeproducent Royal Steensma samen met sinaasappelschillenstart-up PeelPioneers. Dat scheelt jaarlijks 1 miljoen...