Kennis en vaardigheden belangrijkst bij werving technisch personeel

EVMI_Werving technisch personeel_Techbarometer_RVOC

Technische kennis en vaardigheden wegen bij het werven van technisch personeel voor ruim een kwart van de organisaties het zwaarst mee (26 procent). Dit blijkt uit de ROVC TechBarometer, een onderzoek uitgevoerd door ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland.

Voor de ROVC TechBarometer gaven 969 respondenten uit de techniek antwoord op vragen over markt-, HR- en opleidingstrends binnen de techniek. Hieruit blijkt dat naast kennis en kunde motivatie (19 procent ) hoog op de lijst staat. De top drie wordt afgesloten met werkmentaliteit (15 procent). Representativiteit en veel werkervaring wegen het minst zwaar mee, respectievelijk met 2 en 1 procent.

Werving technisch personeel

Vorig jaar zag 17 procent van de organisaties in de techniekbranche werving als de grootste uitdaging. Dit jaar is dat gestegen naar 22 procent. De invulling van een technische vacature duurt bij ruim de helft van de organisaties (52 procent) een maand tot een halfjaar. Bij 2 op de 10 organisaties duurt dit zelfs langer.

John Huizing, directeur bij ROVC: “Het tekort aan technici is al een aantal jaar aan de gang en wordt alsmaar nijpender. Ik ben positief over het feit dat in het wervingsproces motivatie voor veel organisaties zwaar meeweegt. Natuurlijk is technische kennis een mooie bijkomstigheid, maar het is veel belangrijker dat iemand een passie heeft voor het vak en gemotiveerd is om te leren en ontwikkelen. Kennis en kunde opdoen komt vanzelf wel, op leerwerkplekken bouwen technische medewerkers dit snel genoeg op. Technici met enthousiasme voor hun beroep zullen uiteindelijk het meest profijt opleveren voor de organisatie.”

ROVC TechBarometer 2018

De ROVC TechBarometer geeft inzicht in de relevante trends voor de techniek. Het rapport is gratis aan te vragen via de volgende link: www.rovc.nl/techbarometer.

Lees ook:

     
Lees ook
ING: ‘Arbeidsmarktkrapte vraagt creativiteit van voedingsbedrijven’

ING: ‘Arbeidsmarktkrapte vraagt creativiteit van voedingsbedrijven’

De arbeidsmarktkrapte remt de groei van voedingsbedrijven. Dat vraagt maximale creativiteit van ondernemers bij het binden van personeel om toekomstige groei veilig te stellen, schrijft Ceel Elemans, Sector Banker Food bij ING.

Procesinstrumentatie in de kaasfabriek: flowen maar  met die kaas

Procesinstrumentatie in de kaasfabriek: flowen maar met die kaas

Bij de productie van kaas komen verschillende typen procesinstrumentatie kijken. Meten, controleren, bewaken, bewerken, en alles moet met elkaar communiceren. In een kaasfabriek komt bij bijna ieder proces wel een instrument om de hoek.  Voor alle instrumenten geldt dat ze geschikt moeten zijn voor de specifieke eisen die in een voedingsmiddelenproductie...

Aantal bestellingen Deliveroo blijft stijgen

Aantal bestellingen Deliveroo blijft stijgen

Het aantal bestellingen bij Deliveroo nam begin dit jaar flink toe ten opzichte van het jaar ervoor.